Enligt Wirsbos anvisningar läggs glespanel för golvvärme sådan att brädorna slutar i mitten av sista facket. Därefter lägger man en bräda på tvären, på den nästföljande bjälken. Då kan man lägga panelen först och rören efteråt.

I denna konstruktion används 22mm spån och därefter gips om klinker skall användas. Bärigheten är mao inte ett problem.

I vårat kök gjorde vi på liknande vis men vi skippade spånskivan och la istället dubbel hellimmad gips på glespanelen. Då vågade jag inte fimpa glespanelen mitt i facket utan la rör och panel samtidigt. Det var inte ett problem i köket eftersom ytorna är stora och "enkla".

Konstruktionen med dubbelgips verifierades med både BKR, Wirsbo och andra och är ok.

Nu när badrummet/hallen/gästtoan skall fixas är det ett problem att göra på detta sättet. Jag behöver ha upp mellanväggar etc innan jag lägger rören och behöver således kunna lägga glespanelen utan att fundera på rören. Mellanväggarna står på glespanelen.

1. Bjälkarna ligger på CC30. Törs man såga glespanelen mitt i facket för att enkelt kunna lägga rören i efterhand? Dubbelgipskapan saknar då stöd på cirka 15cm.
2. Man kan tänka sig att i facken där rören vänder så lägger man en plywodskiva som stöd för glespanelen - men behövs det verkligen?

Ovanpå detta skall det alltså kaklas/klinkas med tätskikt i vissa delar (badrummet).


Låt höra lite kloka ord nu..

 
SÅ gjorde jag överallt. Dvs lade all glespanel, ända ut, först.
Där slangen vänder gjorde jag på följande sätt:

Jag sticksågade ett spår, 25-30mm, med sågbladet lutat lite inåt kurvan.
I spåret petade jag ner div tillsågade spillbitar från glespanelsläggningen och limmade+skruvade fast dem.
Lite pilljobb men resultatet blir mycket bra. Man håller ihop råsponten hela vägen.

Att jag lutade sågen lite inåt beror på att slangen blir lättare att lägga eftersom den fastnar i svängen...behövs kanske inte men jag tyckte den blev lättare att hantera då.
 
Ok.

Eftersom jag bygger ett jordbävningssäkert trähus så drar jag då slutsatsen att om jag gör som du och sedan förstärker med en 16mm plyfai hela facket under glespanelen och dessutom lägger en 45x45 som håller plyfan i ett järngrepp (underifrån, spikad i bjälkarna), då kommer allt sitta som berget....

 
Du glömde de längsgående rostfria pinnbultarna som du dra ihop hela våningplanet med.. ;)
Nä, jag tog det säkra före det osäkra. Och nu är det ju stadigt. Speciellt på ytor där man har cc60 bjälklag tycker jag att det känns bättre att hålla ihop råsponten eftersom det är enkelgips där.

Sen där det är cc30 är det ju dubbelgips över, men eftersom det är tätskikt....stadigt är aldrig fel.

Better safe than sorry, som sagt.
 
Faktum är att jag bygger stadigare än med pinnbultar:

Badrummet bärs upp av limträbalkar, 90x225x3meter för att fixa avlastningen runt trappan. Dessa bär med lätthet badrum, Mathias, ett badkar fullt med vatten och frugan etc etc. Efter montage av dessa visade det sig att det kommer finnas bärande väggar direkt under dessa balkar, så vitsen med limträt var inte så stor.

Enda poängen är att jag kan bygga badrummet innan jag har källarens bärande väggar på plats under balkarna, men det tänkte jag ju inte på från början...:=)

Skare va ska det va stadigt.
 
Jaja, nu vet vi att du har ett atombombssäkert bjälklag. ;) Men nu talar vi undergolv, va. Och vi vill ju inte ha nån flex i råsponten mellan golvbjälkarna heller eftersom vi kör utan spånskiva, eller hur? :)
 
Just det, så plyfa får det bli!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.