Tänker lägga 45*45mm reglar vågrätt mot takstolarna i snedtaket, cc60 för få ett obrytet skikt isolering så att risken för köldbryggor minskar. Om man gör detta så måste man ju spika glespanelen lodrätt.
Detta kan väl inte spela någon roll? Vad tror ni?
 
Det enda som påverkas är ju hur du kan lägga eventuell innertakspanel, om du lägger glesen tvärs så hamnar ju panelen längs huset.

Om du kör gips så spelar det ingen roll.

Men ärligt talat så tror jag att det är överkurs med korslagda reglar i taket.

 
Jag vill ha glespanel så att jag kan dra el mellen dem för att slippa "punktera" plasten onödigt mycket.
Och sen så vill jag ha ett obrutet skikt isolering. Frågan var bara egentligen om det gör något om glespanelen sitter lodrätt, alltså jäms med takstolarna. Detta gäller endast stödbenen och snedtaket. Kör en annan lösning i taket, där kan man ju lägga korsvis isolering ovanifrån.
 
Ahhaa, tänkte inte på det, hel smart.
Då sätter man 45an på cc 30, får dela isoleringen lite men det kan man leva med.
För det gör väl inget att man "stänger in" plasten mellan två isoleringsskikt?

Tack Jureit.
 
Jag menade inte att det är dumt att ha mycket isolering i taket, tvärtom, det var mest det här med att korslägga det hela och sen köra glespanel om det i sin tur skapar andra problem som t.ex hur man vill montera innerpanel.
Glespanelen är ju korslagd i sig och bildar ju ett isolerande luftgap mellan innertaket och diffspärren samt ger installationsutrymme för el.

Ang. att lägga diffspärren mellan 45-isolering och den tjockare isoleringen så är det precis så många tillverkare bygger sina väggelement, så det ska väl inte vara några problem. Vad jag hört så går gränsen nånstan runt 50 mm, vid tjockare isolering innanför plasten finns risken för kondensering mot plasten vilket inte är så lyckat.
 
Bob_the_builder
Tumregeln lär vara att diffspärren kan sitta en 1/3-dels väggtjocklek in.
 
Jag tänker ha 220mm först sedan plast och sedan 45mm så det borde väl vara lugnt.
 
Skönt att höra (läsa) :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.