Normalt så lägger man ju glespanel tvärs över reglarna och sedan spånskiva på det, och sen golvgips.
Men hur blir det om jag lägger spånskivan först och sedan glespanelen på den, och sen golvgips?
Blir det en försämrad bärighet?
Och som jag har det nu så ligger åt "fel" håll (jag om jag lägger glespanelen tvärs över så blir den bara 1,60m lång. Det är en lång smal hall, så jag skulle ju hälst vilja lägga värmeslingorna längs med reglarna, men det kanske blir en vekare konstruktion?

MVH Anders
 
Du kan ju alltid lägga värmen I bjälklaget.

Finns olika lösningar med kassetter eller plåtar för cc600 eller cc300. Med eller utan glespanel.


/M
 
Lägg glespanel i bjälklaget och skruva sedan upp den i spånplattan. Det görs lättast medan du monterar spånplattan. Glespanelen beslås med aluminiumplåtarna innan de läggs ner i bjälklaget. Spånplattan limmas och skruvas sedan i bjälklaget.
Observera att golvet blir "trögare" med en sådan här konstruktion än om väremn ligger direkt under gipset. Fördelen är att golvet blir betydligt stadigare än om du monterar glespanelen på bjälklaget.
Faktum är att en limmad spånplatta ersätter c/c 30-bjälklag i många sammanhang.
 
Tack för alla tips.
Tycker dock att lägga värmen i bjälklaget blir för bökigt, då reglarna inte sitter på riktigt bestämda mått.
Men om jag då lägger en 22mm spånskiva först, tvärsöver reglarna. Kan jag då lägga glespanelen längs reglarna sen, eller blir det sämre än att lägga den tvärs över?
Och räcker det sedan med 1 gipsskiva? ska ha klinkers...

MVH Anders
 
har du ett lager gips får du kanske tänka dig för så inte skarvarna hamnar olyckligt i förhållande till glespanelen. Jag skulle *tro* att det räcker med ett lag.

Det kan omöjligten ha någon praktiskt betydelse vilket håll du lägger glespanelen åt. Ta det som passar bäst.
 
ok tack för ditt svar.
En bekant påstår att man lika gärna lägga vanlig hushålls folie över reglarna och isoleringen och sedan lägga slangen löst på isoleringen. Sen 22mm spån + gips.
Några synpunkter på detta?

MVH Anders
 
För värmeledningens skull är det viktigt att det inte är luft mellan rör och golv (eller mellan plåt och golv). Givet detta är det väl tveksamt om foliekonstruktionen funkar något vidare. Det är inte nödvändigtvis folien som är problemet utan luften i konstruktionen.
 
men om jag nu lägger glespanelen som jag tänkt från början, dvs tvärs över reglarna. Så får jag ju en väldigt kort glespanel, rummet är 1.5m x 4m. Och isåfall så blir ju gelspanalen 150cm - 25cm för vändöglorna, dvs 125cm lång. Det blir ju många "kurvor" på slangen som det inte kommer någon plåt på. Gör det något? finns det något att kompensera plåt i kurvorna med?
Kanske kunde funka med folie där???

MVH Anders
 
Rören ligger på cc30, så du får ca 15cm utan plåt i svängarna. Eftersom man sällan går så nära väggen blir det nog inte ett problem.

Jag skulle nog välja att lägga slangen på andra hållet istället, för att slippa svänga så många gånger. 20mm slang är bökig att hantera ändå.

Vad hade du för avstånd mellan golvbjälkarna föresten?

 
25cm utan plåt blir det väll? ska man inte ha 25cm utrymme för vändöglorna enligt wirsbo.
det är reglat ca cc 30 - cc40.

MVH Anders
 
Fin sida. Roligt att få bygga helt nytt hus.
Om jag lägger spånskivan först blir jag nog tvungen att ha 2 lager gips, för jag har "bond sågade" brädor och de kan ju variera nån mm i storlek.
Och med 2 lager bygger det för mycket. Vågar nog inte chansa med 1 lager då jag ska ha klinkers....

Är det lätt att "vika" slangen i svängarna eller?

MVH Anders
 
Abuquir skrev:
Ta en titt på min hemsida så ser du hur jag gjorde, spånskiva först sedan reglade jag upp. Därefter så la jag plåtar och golvvärmeslingorna, grålumppapp och sist parkettgolvet. Nu skulle du ju ha golvgips och klinker, men det kommer att gå lika bra det. för jag gjorde samma sak som ovan i badrummen, men med 2 lager gips. Jag skall ha badkar i det ena badet och i det andra badet blev det dubbelgips av bara farten även om där inte skall vara något badkar.

Olof
Ser precis ut som ett av husen som står vid rörfirman i Rävlanda. Då har du ju nära till ev. service. ;)
 
jo "bond sågat" är brädor sågade på ett litet sågverk. Alltså inte köpta i någon bygg handel.

MVH Anders
 
Abuquir skrev:
Du råkar inte ha någon anknyning till Johansson och Gunvert va?
Hur kan du tro det?! ;) ;) ;D

Det var min farfar och hans bror som startade det, farsan jobbade där framtill i vintras och jag slapp rörläggaryrket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.