Hej,

Skall montera glespanel på resten av vår övervåning (28x70, cc30 för gips-kortplank).

Takstolarna sitter på cc1200 förutom sista mot gaveln vilken sitter med cc1560.

Räcker det att skjuta in en bit glespanel/regel vinkelrätt bakom glesen jag monterar och enbart skruva fast glesen i den också? Alltså så att glespanelen samverkar bättre inbördes utan att den extra regeln är förankrad i de befintliga takstolarna.

Eller måste jag fälla in en grövre regel mellan takstolarna för att få ner centrumavståndet?

/ Tomas
 

Bästa svaret

Självklart så ger ju en grövre regel bättre stöd, men jag hade nöjt mig med att lägga en (eller varför inte två..) bit vinkelrätt bakom (som du beskriver).
 
OXYD OXYD skrev:
[länk]

Vid centrumavstånd 1 200 mm mellan balkar används glespanel 28x70 mm och då med centrumavstånd ≤ 400 mm

Det hoppas jag skall funka för så har jag precis gjort :cool:
Förstår vad du menar :) I mitt fall skall jag köra cc 300 på glesen. Frågeställningen var mer riktat kring om man på något ställe hade större avstånd än 1200mm mellan takstolarna.

Såhär blev resultatet, enbart börjat på snedtaket. Dubbla gles bakom där det var för långt avstånd. Enkel gles där jag enbart hade två fästpunkter på cc 1200.

Isolering bakom träreglar på snedtak med dubbla gles för långa avstånd och enkel gles för cc 1200 fästpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolar i konstruktion med dubbla och enkla glesläkt, delvis täckt av isolering och ångspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete pågår i ett snedtak med dubbla gles och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.