Skall lägga golvvärme på övervåning med träbjälklag som grund, därefter ligger en 22mm spånskiva.

Jag kommer att glesa upp golvet/lägga plåtar/sen slingorna.

Sen kommer min fundering. Eftersom det är oerhört lyhört från övervåningen så vill jag minska detta.

Jag kommer köra ett laminatgolv från Berry Alloc där ett stegdämpande material redan finns under golvplankorna som man lägger ut.

Men, nu har jag fått reda på att man även kan lägga golvgips. Då undrar jag. Kan jag lägga gipset över glesen sedan den åldersbeständiga plasten som man skall ha och sen golvet? Kommer detta kanske försämra värmen till golvet?

Jag tänker då:

Gles/golvvärme/gips/plast/golv

Eller skall man lägga gips/gles/golvvärme/plast/golv

Någon som kan hjälpa mina funderingar och tankar som vet bättre än mig?! : )
 
Varför plast, vems ide är det?
 
Jag ska precis till att lägga mitt golv som också är Berry Alloc högtrycks laminat Orginal. Utbyggnad 65m2.

Jag har 22 spån, Gles, Plåtar, Golvgips, plast sen blir det slutligen laminat. Plasten kommer inte att påverka värmeöverföringen.
Jag ville inte chansa att slänga på laminat direkt på glesen. Men nu när jag har fått hem golvet så tror jag det skulle ha gått. Rejält styva "plank".

Jonatan79: Det är Berry Allocs ide. Förmodligen att man vill ha samma RF på undersida golv som översida?
 
Ja, jag fick också tillsagt att det skulle vara plast. Någon ålderbestämd plast tydligen.

Ok, då har du TotalControl även lagt det som jag har tänkt nu då. Jag vill ju lägga golvgipset just för att minska stegljuden ytterligare till nedervåning eftersom det bara är lagt 50 isolering i bjälklaget. Men jag är rädd för att just gipset skall göra så att värmefördelningen till golvet blir sämre. Men det kanske det inte gör då?
 
Gips har bra värmeöverföring jämfört mot trä / spån. Valde därför gips före spån som undergolv. Funkar jättebra för mig.
 
  • Gilla
Mistywah
  • Laddar…
Platsen brukar vara krav från parketleverantörerna. Vet inte hur viktigt det är för laminat. Men om man inte följer deras installationsanvisningar gäller ju inte deras garantier. Man jag kan hålla med om att plast i ett mellanbjälklag verkar overkill.
 
  • Gilla
Mistywah och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.