En bit av glasyren har lossnat på en av mina glaserade takpannor. Måste jag göra något och i så fall vad ?
 
  • Våt takpannor, nedrör, regndroppar, höstlöv, övergivna små föremål, grå väderleksdag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på takrännor med löv och mossa, vatten rinner, ev. behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Britt-Marie Johansson Britt-Marie Johansson skrev:
Måste jag göra något och i så fall vad ?
om du vill snygga till det annars inte
 
Har du en extra tegelpanna så klättra upp på taket och byt den
 
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Har du en extra tegelpanna så klättra upp på taket och byt den
Jo jag har extra pannor men tycker det är lite jobbigt att krypa omkring på taket. Men det borde ju inte vara allt för jobbigt att byta eftersom det är uppe vid nockpannan 🤔
 
Risken är stor att pannan suger fukt. När det sedan blir frost, så spricker den. Eller fler flisor lossnar. Så inom ganska snar framtid måste du byts den ändå. Tyvärr kan det vara krångligt att byta pannor närmast nock. Nockpannorna är spikade/skruvade, så det är ofta krångligt.

Det är inte karastrof om pannan går sönder/spricker, då det finns ett tätt undertak. Men det är lika bra att passa på nu när det är sommar.
 
  • Gilla
Uwe H
  • Laddar…
A AG A skrev:
Risken är stor att pannan suger fukt. När det sedan blir frost, så spricker den. Eller fler flisor lossnar. Så inom ganska snar framtid måste du byts den ändå. Tyvärr kan det vara krångligt att byta pannor närmast nock. Nockpannorna är spikade/skruvade, så det är ofta krångligt.

Det är inte karastrof om pannan går sönder/spricker, då det finns ett tätt undertak. Men det är lika bra att passa på nu när det är sommar.
Okej jag trodde det skulle vara lättare uppe vid nocken 😩 är alltid nockpannorna spikade eller skruvade hm..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.