Jag håller på att renovera toaletten på första våningen.
Tanken va att jag skulle sätta frostade glasblock bredvid dörren, så jag får in ljus utifrån in i hallen samtidigt som kanske lite mer modern design på hallen.

Men det slog mig igår att denna idén kanske är lite snyggare...

Tanken är att man köper 2st frostade planglas på ca 200x20cm och emellan dessa sätter man en ljussslang som en ram, som man sedan kopplar till ett ljusrelä så när det blir mörkt ute så tänds den, o när det är ljus ute som går igenom så är den släckt.

Nu till saken, HUR ska man göra för att få det snyggt? Alltså hur ska man sätta upp glaset så det ser snyggt ut både ifrån toan och ifrån hallen, vill ju att glaset ska gå jäms med väggarna.
Det enda kravet jag har är att det ska gå o ta väck den ena glasskivan så man kan byta slangen om den skulle paja eller dylikt.

Har ni tips o idéer?


Tacksam för svar!
 
  • vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte köra med glasblock men sätta in LED-dioder i överkant, typ möbelspottar?
 
Blir ju svårt, för det lyser ju inte genom blocken vertikalt...
Jag kan då iaf inte se hur man skulle lyckas med det snyggt i praktiken =/
 
Ja, det var ju rätt ogenomtänkt av mig...
 
Det finns alu list avsedd för andamålet där den övre har ett djupare spår för att "lyftas" på plats. En kund satte glas istället för kakel i sitt kök med tapet bakom. Ruggigt snyggt. Den lokala glasmästaren fixade glas och lister.
 
Okej... då verkar ju mina glasmästare rätt korkade då, för har snackat med 2 olika o ingen av dem verkar hemma i det :S
o min tanke är ju att den ska sättas med en ram, men tror jag har kommit på en fiffig idé på det hela! :) (bifogar en bild)

vad tror ni om denna idén, kan det bli snyggt i praktiken också?
 
  • princip.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipsen, men är ganska säker på att det kommer spräcka min budget...
hittat glasblock på 88kr/st i frostat, sen tillkommer ju monteringstillbehör...

Skulle jag köra på endast glas så skulle det hamnar på ca samma belopp, fast då får jag med belysning. o tror resultatet blir snyggare med planglas :)
 
alternativet är att göra väggen lite bredare än glasbetongen så du får ett utsprång där du sätter en led lampa eller nått under som lyser ned på glaset.
 
Tänk på att även LED-lampor kan gå sönder så man vill ju kunna byta lampa.
 
Mattias_Jo1 skrev:
alternativet är att göra väggen lite bredare än glasbetongen så du får ett utsprång där du sätter en led lampa eller nått under som lyser ned på glaset.
Det där får jag inte ihop, ska jag göra väggen bredare så jag kan sätta något under som ska lysa ner på... glaset? :S

Ah, tanken är i dagsläget att jag kör med 2st planglasskivor, som jag sen får stripade med vit dekor som släpper genom ljus, och att jag gör ett fack uppåt inne i väggen där jag har ett enkelt 230v uttag o plats för 12v omvandlare, och att rutan in mot WC ska gå att ta väck så man kommer åt o byta LED listen eller om något skulle gå sönder :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.