Vi har en gammal lada, varav en del har använts som garage. I taket var det gamla gipsskivor, och ovanpå gipsskivorna låg det isolering, som syns på bilden.

Denna isolering bestod av ett svart papper, som den vita "ullen" satt fast i. Jag har ingen erfarenhet av äldre glasull, som efter vad jag läst brukade vara vit? Från de bilder jag har hittat så tycker jag att det ser ut som "vit asbest", även känd som Crysotile, men jag är inte säker.

2012-07-29 18.05.35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skiten är utriven nu, iklädd engångsoverall och mask med P3-filter, kvarstår gör att våttorka utrymmet. Är det nån som har erfaranhet av äldre isoleringsmaterial och vet vad detta är?

Även om det skulle visa sig att det bara är glasull, så antar jag att man, om man inte är säker på motsatsen, får utgå från att de gamla gipsskivorna kan ha innehållit asbest? När man läser om det så verkar det ju som att man hade asbest i ALLT fram till 70-talet...
 
Glasullen hade mycket riktigt ett svart papper på ena sidan som du skriver. Naturligtvis kan jag inte garantera något men jag är till 99% säker på att det du hittat är glasull.
 
Justja, jag testade att elda på ullen med en vanlig tändare, men vet inte tillräckligt mycket om varken asbest eller glasull för att kunna avgöra något. Ullen glödde, och verkade smälta lite, men inte mycket.
 
Sitter i nästan samma situation, är detta glasull eller asbest?
100_4568.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OpiMaza
Det är glasull så kallat "änglahår" det kliar som f..n om man får det på kroppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.