Hej!

Svårplacerat ämne, jag provar här. Håller på att installera en liten braskamin och skall ha en glasskiva under. Kaminen står nästan mot en kaklad murstock och golvet är parkett. Har ännu inte satt golvlister här och det är därför en springa mellan parkett och kaklad vägg.

Jag borde ju inte få sätta en golvlist av trä mot väggen och sedan trycka glasskivan mot denna, då har jag ju brännbart där och då förstörs väl vitsen med glasskivan? Om jag inte sätter golvlist syns ju den fula springan mellan parkett och vägg under glasskivan.

Hur kan man göra?

Mvh
Pagge
 
Du har ju ett friavstånd till brännbart i typgodkännandet, låt oss säga 100mm till brännbart i kaminens bakkant, om det nu diffar 10-20 mm längst ner så tror jag inte du får bakläxa på det, annars är det bara att flytta ut den en smula och dreva om stosen, vitsen med glaset är att det ska skydda brännbart golv mot antändning från gnistor, vill till om fotlisten tar fyr bakom kaminen,
sätt listen!
för övrigt får man på obrännbar vägg både måla och sätta tapet och fortfarande gå på friavståndet som gäller för obrännbart,
 
vitabergspredikan skrev:
Du har ju ett friavstånd till brännbart i typgodkännandet, låt oss säga 100mm till brännbart i kaminens bakkant, om det nu diffar 10-20 mm längst ner så tror jag inte du får bakläxa på det, annars är det bara att flytta ut den en smula och dreva om stosen, vitsen med glaset är att det ska skydda brännbart golv mot antändning från gnistor, vill till om fotlisten tar fyr bakom kaminen,
sätt listen!
för övrigt får man på obrännbar vägg både måla och sätta tapet och fortfarande gå på friavståndet som gäller för obrännbart,
Tapetsera på murstocken är väl åndå inte att rekommendera? Vissa sotare vill se ev. sprickor.. (borde dock spricka i tapeten också iofs..)
 
Lämpligt eller ej, tillåtet är det iaf, Spricker gör det förmodligen ändå in sinom tid. Bara rökkanalen är tät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.