Funderar på hur man skulle kunna hålla kostnaderna nere och ändå skapa en ljus bastu med glaspartier.
Bastun kommer att byggas inomhus som rum i rummet.
Har funderingar på att använda härdade glasskivan Malm från IKEA som är 160x48 och 6 mm tjock (tror jag) alt fasta uterumspartier som verkar ligga på 4 mm tjocklek... IKEA alternativet ligger på 199:-/ skiva
Någon annan som har erfarenhet av detta och kan råda eller avråda?
 
Hemmakatten
Glasskivan från Ikea fungerar säkert alldeles utmärkt. Vi har en hel glasvägg i vår vedeldade bastu. Bastuugnen står ca 30 cm från glasrutan och det fungerar utmärkt. Vi är dock försiktiga så att vi inte kastar kallt vatten direkt på fönstret.
 
Samma för mig. Jag har elektriskt aggregat som står 30 cm från vanligt ytterfönster (stort fönster golv till tak) i bastun men jag är, liksom Hemmakatten, försiktig med att slänga vatten mot fönstret. Och nu har jag bastat mycket frekvent i drygt fem år.

Hemmakatten och jag har för övrigt samma arkitekt :cool:
 
Jag köpte en begagnad duschkabin/duschhörna med rökfärgade glas. Dessa skruvade jag sedan isär så jag bara fick glasen, det blev 4st b=380 h=1800 varav jag använde två st som jag satte in i hemmabyggda ramar. Billigt (300kr) och bra för två st härdade glas, dessutom rökfärgade i liknande färg som glasdörren från Harvia. Bifogar bild på halvfärdigt bygge.
 
  • IMG_2102.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2114.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2176.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
S&J
  • Laddar…
Väldigt snyggt och väldigt bra ide! Har själv tänkt något liknande då badrums/bastu remont kommer. Då kan jag använda dom gamla glasena från den nuvarande dushhörnan, hade inte tänkt på det.:)
 
autopeduffe skrev:
Funderar på hur man skulle kunna hålla kostnaderna nere och ändå skapa en ljus bastu med glaspartier.
Bastun kommer att byggas inomhus som rum i rummet.
Har funderingar på att använda härdade glasskivan Malm från IKEA som är 160x48 och 6 mm tjock (tror jag) alt fasta uterumspartier som verkar ligga på 4 mm tjocklek... IKEA alternativet ligger på 199:-/ skiva
Någon annan som har erfarenhet av detta och kan råda eller avråda?
Briljant ide!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.