Jag har en altan som jag tänkte glasa in med skjutdörrar, men är osäker på om konstruktionen håller. Altanen är 6 m bred och 3,5 m djup. Fronten av taket består av en överliggare 45x145 med en stötta på mitten (2st 45x120).
Tror ni överliggaren är för klen så att taket "sätter" sig, vilket gör att dörrarna inte kan glida?
 
  • Illustration av en altan med skjutdörrar och dimensioner på överliggare och stöttor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
45x145 är alldeles för klen. Det går inte med konstruktionsvirke alls utan du behöver limträ. 90x225 räcker. Det går också med 42x270.
 
Min överliggare är 45x170 på altanen , den är skarvad på mittenstolpen som är 45x95 .
Har 2st dörrpartier som är 3meter styck (så som du har ritat) och jag har då inga problem med att öppna mina dörrar. Altanen är ca 7m bred och ca 3,5 meter djup.
 
jag har 45x220 med 5m spännvidd och 3,5m djup.
Tycker det är lite väl på gränsen med 45x145. Finns det möjlighet att skruvlimma en till 45x145.
Ett måste är ju takrasskydd på bostadshuset.

Jag skottar taket om det blir mycket. Hade tänkt att sätta en stötta i mitten på vintern men det har gått bra.

För att någon ska kunna räkna helt åt dig är det bra o veta snözon. Dimensionen på takbalkarna kan vara intressant för o riskbedöma hela takkonstruktionen.
 

Bästa svaret

Om man inte tar hänsyn till snölaster kan man använda i stort sett vilka dimensioner som helst, eftersom egenvikten på taket är ganska låg. Jag tycker dock inte att det är en rimlig utgångspunkt och framför allt kan man inte ge råd till andra på sådana premisser. Det kan också vara svårt att snöröja ett större glastak. Snölastens värde på marken i Östergötland varierar mellan 2 och 2,5 kN/kvm. Därtill kommer eventuella formfaktorer pga takens utformning som kan höja värdena ytterligare. En kompetent gjord dimensionering med hänsyn till läge och takstorlek måste landa i slutsatsen att det krävs limträ för att klara en godtagbar nedböjning som inte omöjliggör skjutdörrar.
 
Idag har jag 4 stolpar ( inklusive hörnstolparna) vilket funkar bra, men jag vill ha större dörrpartier, men ni har nog rätt i att det blir lite klent. Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.