Det är lika bra att lägga alla korten på bordet från början :)

Jag är i gång med att totalrenovera ett kök på ca 27 kvadratmeter, i ett hus byggt 1968/69 (Myresjökonstruktion=hela grundstommen byggd i trä och teglat utanpå)

Golvet som jag håller på att riva upp har följande konstruktion:

Källargrund med gjutet valv
reglar 45mm x 80mm med 50mm cc, kilade på en höjd av 70mm från betongplattan/källaren. Detta för att det ligger elrör och vattenrör i golvet.
På reglarna ligger råspont som är 22mm x 70mm.

Eftersom jag ska lägga klinker så behöver jag stärka golvet och även ha ner bygghöjden i och med att jag ska lägga värmegolv, så jag kommer att sänka regelverket ca 40mm och flytta reglarna till 300cc

Så nu kommer jag äntligen till det som subjektet lyder.

Jag har rivit upp all sponten och funderar på om det fungerar att lägga den som glespanel till vattenburen golvvärme? Eller ska man köpa 22 x 210 mm glespanel?
Frågan kanske kan ses som märklig men när sponten låg på (tillsammans med masonit och korkmatta) så var det knirr och knarr överallt när man gick runt, iof var golvet spikat då och jag hade tänkt limma och skruva sponten, men jag vill absolut inte ha knarr efter det att jag lagt ut klinkersen (60 x 30 mm plattor). Tanken är att köra tre brädor, mellanrum för slang, tre brädor.... Eller kan man ha ett större mellanrum på "glesen", tex 1 st 140mm mellan varje gles, i och med att jag ändå ska lägga på 22mm golvspån, gips, klinker?

Sen en fråga till om själva golvvärmen. Jag var inne på Hornbach. De säljer Roth 16mm till bra pris och säljaren jag pratade med rekommenderade mig då att köra två slingor, då jag ska ha ca 20 m2 värmegolv.

Om man har 20mm slang räcker det då med en slinga? För det är väl som så att det går åt mer slang till 16mm för att de ska väl ligga tätare? Vilken en dimensionerna har lägst tryck vid ca 80-90 meter slang?

Vad är fördelen med 20mm istället för 16mm? I båda fallen kommer jag att använda en push 12 kopplad från ett elementrör i samma rum (har nu två element i rummet men de tas bort i samband med golvvärmen)

För den invigde är detta säkert humoristiska frågor men jag är tacksam för alla tips jag kan få. ;)
 
Redigerat:
Ingen som har en susning på detta forum?
 
20mm slang medger längre slinglängd och därmed färre slingor per yta. Lämplig slinglängd för 20mm slang är cirka 100m eller cirka 25kvm.

22x210 gles fattade jag inte riktigt. Hur du bäst gör beror ju på vilken slang du ska ha. Bestäm dig!

Med 20 slang är det tex lämpligt med 22x120 som du lägger med 30mm mellanrum. Då får du rören på cc30. Klenare rör ligger tätare.

Om du kan plocka upp befintligt golv är det väl inget fel att använda det? Brädorna knirrar mot varandra inte var och en för sig....Å andra sidan kostar ju inte lite gles från byggmax speciellt mycket och det kanske är lite mer tidseffektivt.

Ska du använda 70mm brädorna skulle jag lägga dom med 30mm avstånd runt cc30 och sedan en bräda därimellan. Därefter vill du ha dubbel golvgips på det.
 
MathiasS skrev:
20mm slang medger längre slinglängd och därmed färre slingor per yta. Lämplig slinglängd för 20mm slang är cirka 100m eller cirka 25kvm.

22x210 gles fattade jag inte riktigt. Hur du bäst gör beror ju på vilken slang du ska ha. Bestäm dig!
Tack för att du tog dig tid att svara i denna tråden.
Det var jag som vände på siffrorna, 120 blev 210, men hur jag räknade förstr inte jag heller :D .Jag hann lägga befintlig 70mm råspont på vinden i helgen.

Jag beställde allt trä och gips på Hornbach igår. fick bra pris på 120mm råspont och dubbel golv gips så det (och en massa reglar, tak och vägg gips) kommer med kranbil i morgon. Så nu blir det att beställa 20mm rör från Rinkaby. Köket är urbåst på allt, och det är bara att sätta igång så fort varorna kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.