Höll på skära lök på en skärbräda intill hällen. Skulle vända kniven för att skjuta ihop löken, tappade den med baksidan av skaftet mot hällen... Ett fall på kanske 5-7 cm. Hällfan sprack.

Finns något att göra annat än att köpa ny? Finns någon transparent massa man kan fylla ut med?
 
  • Sprucken svart induktionshäll med synlig skada nära kant mot stänkskydd av granit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Byt glaset
 
Nej ingen bra(svart packningssilikon är det enda som jag kommer på). Byt skivan, är det ett större märke finns den som reservdel, men det hänger på hur kostsam hällen var i inköp om det är lönt..
 
Detta kan vara ett fall för din hemförsäkring, glaset kostar ofta ganska mycket men enkelt att byta om det är induktionshäll.
 
torbeno torbeno skrev:
Detta kan vara ett fall för din hemförsäkring, glaset kostar ofta ganska mycket men enkelt att byta om det är induktionshäll.
Tack, men där finns det nog inte mycket att hämta. Hällen är 14 år gammal, så det är köpa nytt eller GDS som gäller. Den är jättefin och fungerar utmärkt, så jag har den gärna några år till...
 
Lev med det.
Det är det enklaste o billigaste.
Så gjorde jag.
Man retar sig som fan när det händer, stör sig på det efter ett tag o bryr sig knappt i längden.
Jag tänkte med byta först, men insåg att det var för mycket pengar för enbart en estetisk sak. Jag byter när det inte fungerar längre.
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Lev med det.
Det är det enklaste o billigaste.
Så gjorde jag.
Man retar sig som fan när det händer, stör sig på det efter ett tag o bryr sig knappt i längden.
Jag tänkte med byta först, men insåg att det var för mycket pengar för enbart en estetisk sak. Jag byter när det inte fungerar längre.
Ja, det får bli så. Ska försöka med en skvätt svart silikon så att det inte blir så vasst och inte trasar sönder mer. :)
 
Tejpa upp en lite "gjutform" med maskeringstape och gjut sedan med epoxi, fyll upp till kant i kant med glashällens yta.
Börjar du med Silicon så är det kört med någon snyggare metod senare.
 
  • Gilla
gusvo085 och 1 till
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Tejpa upp en lite "gjutform" med maskeringstape och gjut sedan med epoxi, fyll upp till kant i kant med glashällens yta.
Börjar du med Silicon så är det kört med någon snyggare metod senare.
Hmm, intressant... Jag har sett sådana där epoxi-projekt på Youtobe med folk som gjuter in det ena och det andra, slipar och grejar... Men jag har aldrig provat själv. Intressant, ska fundera på det! :)
 
Kungen_283746 Kungen_283746 skrev:
Hmm, intressant... Jag har sett sådana där epoxi-projekt på Youtobe med folk som gjuter in det ena och det andra, slipar och grejar... Men jag har aldrig provat själv. Intressant, ska fundera på det! :)
JB-Weld är ett väldigt populärt epoxilim, dessutom mörkgrått.

https://navx.se/produkt/jb-weld-original-cold-weld-nu-i-dubbelspruta/
 
A
är den så gammal finns det nog inga reservdelar kvar
det tråkiga är att du redan har fått en brottanvisning som gör att det när som helst blir en jättespricka rätt över hällen
 
  • Ledsen
Kungen_283746
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.