Nybliven och lycklig husägare som än är så kan jag inte annat än förundras över dagens spisar. Jag köpte en Electrolux Insight spis med glas/keramikhäll och tyckte det skulle vara ett lyft jämfört alla spisar jag tidigare ägt med gjutjärnsplattor.

Idag var man hemma på lunchen och frugan bakade bullar. Hon ställde plåtarna på spisen som man brukar för att svalna. Efter att vi ätit så ska hon ta plåtarna och upptäcker att en spisplatta är på (frugan har troligtvis kommit åt ett vred av misstag). Hon tar bort plåtarna och då spricker hällen. Plåten hade bränt fast i hällen av värmen och genom att ta bort plåten så lossnar en flisa av glaset och hela hällen spricker kors och tvärs. En mycket liten påfrestning kan man tycka för en häll som ska tåla daglig användning med tunga kastruller och stora värmeskillnader dag ut och dag in.

Jag ringer Electrolux och de tar aldrig en glas/keramikhäll på garantin utan jag får ringa försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget suckar och säger att det är väldigt många spisar med häll som går sönder.

Frågan man ställer sig är naturligtvis om dessa hällar är tänkta att använda för dagligt bruk eller ska man alltid räkna med en ny häll om man ställer ner en kastrull för häftigt, tappar en kryddburk, eller ställer bakplåtar på plattorna??

Hur är era erfarenheter som haft häll en längre tid?
 
WeeBe skrev:
Jag ringer Electrolux och de tar aldrig en glas/keramikhäll på garantin
Låter konstigt att de kan säga så kategoriskt? Glaset kan väl vara felhärdat eller termostaten dålig så plattan kör full spätta utan att reglera sig t.ex.

Skumt att plåten kunde bränna fast i hällen, eller? Vi brukar ställa plåtarna eller annat på hällen för att svalna. Nu hamnar de förvisso oftast på gashällens "galler" men nog har vi låtit plåtar och ugnsformar svalna på elhällen också.

Vi har haft glashällarna, två elplattor och två gasplattor, från Bosch i jag tror det är fem år nu och visst har man slamrat med kastruller, tappat kryddburkar och så på dem. Inga problem alls mer än att den med elplattor är litet "nött" på ena plattan. Ser litet etsat ut i glaset men det försvinner *nästan* helt när man kör med sådant där siliconputs eller vad det är i flaskan.
 
OlaF skrev:
Låter konstigt att de kan säga så kategoriskt? Glaset kan väl vara felhärdat eller termostaten dålig så plattan kör full spätta utan att reglera sig t.ex.

Skumt att plåten kunde bränna fast i hällen, eller? Vi brukar ställa plåtarna eller annat på hällen för att svalna. Nu hamnar de förvisso oftast på gashällens "galler" men nog har vi låtit plåtar och ugnsformar svalna på elhällen också.

Vi har haft glashällarna, två elplattor och två gasplattor, från Bosch i jag tror det är fem år nu och visst har man slamrat med kastruller, tappat kryddburkar och så på dem. Inga problem alls mer än att den med elplattor är litet "nött" på ena plattan. Ser litet etsat ut i glaset men det försvinner *nästan* helt när man kör med sådant där siliconputs eller vad det är i flaskan.
Jag har varit med om att en duschvägg av härdat glas exploderade av sig själv. Det gick dock utan minsta problem på garantin (speciellt efter att vi visade upp artiklar om exploderande duschväggar som vi hittade på nätet). Det blir inre spänningar i glaset om det har skett en avvikelse i tillverkningsprocessen eller i felaktig hantering _innan_ glaset sattes fast i spisen. Speciellt känsliga för stötar i kanterna är denna typ av glas.
 
Mat-Tina gjorde exakt samma misstag när hon rökte fisk på glashäll. Glaset smälte fast i röken (plåttbytta) och när hon tog bort den från hällen lossnade en flisa. Hon kommenterade senare att "så får man tydligen inte göra"
Påminner mig om svärmors nya spishäll där man knappt får röra kastrullerna. Annars spricker den eller blir repig.

Tacka vet jag gasspis och rejäla gjutjärnsroster.

P95C.jpg
 
De flesta keramikhällar är rent skräp, gjorda för folk som oss svenskar, som lägger ner 14 minuter per dag i matlagning. Eller om det var 9. Med Dafgårds behövs inga spisar.
Men iallafall, ska du ha häll, så ska det vara av bra märke, vi hade Elektrolux, och den spisen satte igång av sig själv när man var på jobbet. Sen gick de ut i Expressen och kallade tillbaka dem, men vem läser Expressen?
Nu har vi Siemens, den duger väl, men helst skulle man vilja ha Gaggenau, de har keramikhällar med äkta vred till som inte påverkas av att vatten kokar över och rinner över touch-zonen.

/A
 
  • Haha
sofftis
  • Laddar…
Bara att bita i det sura äpplet och betala självrisk och få hällen reparerad. Man trodde kanske att de skulle vara skapligt hållbara men nu får man vara ännu mer försiktig i framtiden.

Visst skulle det vara fint med Gaggenau, eller gasspis men det finns inte riktigt utrymem för det just nu. Även induktionsspis var jag inne på och det skulle troligtvis eliminerat denna fadäs, men även den hällen kan säkerligen gå sönder alltför lätt.
 
Vi hade en Electroluxspis med glashäll i sex år utan fadäser trots många hårda törnar och trots att vi ställde litet av varje på den - plåtar, plastsaker som smälte etc...inget gick sönder och allt gick att få bort. Sen flyttade vi, annars hade vi haft den än.
Innan dess bodde vi två år i lgh med Siemensspis med häll, inga problem där heller.
Är det bara vi som haft sån tur?!?
 
>Är det bara vi som haft sån tur?!?

Nej, vi hade en häll i 16 år i gamla huset, och här snart två år. Båda Husqvarna.

Inga problem för oss, men när en platta skulle bytas i den gamla hällen efter ca 12 år, klantade reparatören sig så att hällen sprack när han skulle sätta tillbaka den. Han blev inte glad, men efter en del mutter fick vi den givetvis ersatt.

/EB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.