Hej!
Vi har utemöbler i aluminium med ett bord som har hela ytan i form av en löstagbart glasskiva. Denna glasskiva brukar vi ta bort och sätta bakom en hylla i förrådet. När jag idag skulle flytta in den bakom hyllan och lyfte den med en hand på varje långsida och den var vertikal, så pulvriserades hela skivan i bitar stora som 1 till 0.1 cm.. Efter ett mödosamt arbete har vi nu samlat upp skivan i 2 st bärkassar och dammsugit golvet. Att glas kan spricka vet jag, men att en tjock glasskiva kan pulvriseras kunde jag inte föreställa mig. Tänk om ett barnbarn varit under bordet när det stod ute och glasskivan då rämnat.
Observera att jag inte slog i skivan utan bara sänkte ned den mot golvet och så stod jag där plötsligt med 2 tomma händer med fötterna begravda i glas.
Vi kommer inte att köpa ett bord med glasskiva igen.
//Bosse.
Edit: Glaset blev naturligtvis inte pulvriserat så det blev ett trädgårdsbord utan Glaset till ett trädgårdsbord blev pulvriserat.
 
Redigerat av moderator:
Härdat glas beter sig så och det där med att slå i är relativt, behövs ytterst liten påkänning på kanter och hörn för att detta skall hända.
 
Meningen med härdat glas är att det ska bete sig just på det där sättet för att man inte ska kunna skära sig.
Det är samma med en bilruta.
 
Där kan ha funnits en liten spricka någonstans i kanten av glaset, kanske p.g.a. en vild kräftskiva :rolleyes:

Så när du vände skivan till vertikalt läge förändrades krafterna i skivan och spänningarna fick sprickan att "aktiveras".

Just att glaset "pulvriseras" gör det rätt ofarligt för barn och andra.
Jämför med de knivskarpa delarna du får när en fönsterruta går sönder.

Tips: Kanske det går att göra en skiva av trälister i stället nu?
Teak eller något annat snyggt och vädertåligt.
 
Fredrik Å skrev:
Meningen med härdat glas är att det ska bete sig just på det där sättet för att man inte ska kunna skära sig.
Det är samma med en bilruta.
Numera är vindrutan alltid av lamellglas, som "hänger ihop" om den skadas.
(Består av två glasskivor hoplimmade med plastfolie emellan.)

Förr var det vanligt med härdat glas även fram, men den hade en ohärdad rund yta framför förarplatsen,
för att man skulle kunna se att styra när rutan blev "mjölk" men ändå hängde kvar.
 
KnockOnWood skrev:
Numera är vindrutan alltid av lamellglas, som "hänger ihop" om den skadas.
(Består av två glasskivor hoplimmade med plastfolie emellan.)

Förr var det vanligt med härdat glas även fram, men den hade en ohärdad rund yta framför förarplatsen,
för att man skulle kunna se att styra när rutan blev "mjölk" men ändå hängde kvar.
Tror en mena bilruta såsom sidorutor

skickat från dumluren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.