Ska sätta upp en glasblocksvägg i duchen har jag tänkt. Har köpt ett tillhörande limsats till montering (Trim Fix), i arbetsbeskrivningen står det att det ska vara 90 grader i vinkeln vägg och golv (naturligtvis). Och det står endast om det inte är det så ska det åtgärdas. Finns dock ingen beskrivning på hur? Vad ska man bygga emellan för att det ska bli rakt?

Golvet som man kan tro är ingen direkt fara med, är ett litet U som mest på 5mm. Väggen däremot är inte riktigt rak vinkel rätt upp utan det skiljer kanske 2cm. Skillnaden fixar jag naturligtvis i fogen men dom limprofilerna som är med ska ju naturligtvis fästas mot väggen, hur gör jag här???
 
  • Gilla
bobbygrossmann
  • Laddar…
Du får börja med första skiftet längre ut från väggen och fylla utrymmet med limmet om väggen lutar innåt

Är det golvet som spökar så kan man gjuta en liten klack och ställa blocken på den
 
Redigerat:
Alternativt så limma dit första skiftet med bruk. På så vis kan du jämna av första skiftet. Det samma gäller mot väggen.
 
Jag löste det hela med att limma ihop flera plastmoduler som är med i monteringssatsen, sen hyvla av den till rätt tjocklek så det blev som en kil.
 
posta bild på hur "kilen" blev om du får möjlighet :)
 
Blev du inte en plastskena kort då? Eller ingick det extra skenor kanske...

Ska också upp med glasblock snart, men har inte bestämt mig och dom ska muras eller limmas. Tänkte nog fixa botten klacken med fix...men din ide kanske är bättre. Posta en bild !
 
Jag har köpt för många monterings satser så jag har plastskenor till övers.

Golvet var bara några millimeter glapp på mitten, löste det med att klippa sönder en 5l plastdunk å limma ihop det med skenan. Sitter som berget.

Vägg skenan var det värre med. Den är limmade med 3 skenor där den är som tjockast (inte hela, en hyvlad). Fogen blir väldigt tjock, vet inte riktigt hur jag ska lösa det snyggt. Hålet som är där är till för rör som ska igenom fogen. En fördel jag fick iallafall med lutande vägg.

Skenan är 9mm längst upp (en ohyvlad skenas mått) och 23mm nedtill om jag kommer ihåg rätt. Hyvlade 0,5mm i 27 olika steg (tror jag). På bilden ser det ut som den inte ligger an mot väggen överallt men det gör den. Den är både limmad och skruvad.

Om det är nån förövrigt som ska sätta upp rätt så få glasblock i fönster eller liknande så kommer jag få både block och monteringsmatrial till över, pm:a mig.
 
  • DSC06394.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC06396.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.