vad är att föredra. Jag har även tänkt att hänga en duschdörr i gaveln på glasmuren, så det krävs nog att det blir så stadigt som möjligt.

Spontant så käns det starkare att armera och mura. Någon med erfarenheter...
 
Har satt upp 2 glasblocksväggar och kört med armering, murning.

Duschdörren rekommenderar jag att lösa på annat sätt, känns inte hållbart att hänga den i glasblocksväggen.

De väggar jag satt upp fungerar helt och hållet som stänkskydd och inget annat.
 
Vår vägg är också armerad och murad, kändes som enda alternativet och är snyggt också. Har ingen dörr heller utan valde hörnblock längst ut, de tar upp det mesta av stänket (har badkar mitt emot duschen, så stänk åt det hållet spelar liksom ingen roll).
 
Har ingen erfarenhet men iom att vi ska göra likadant så har jag kollat upp detta. Att mura känns som det starkaste alternativet men är tydligen inte det. Att sätta fast dörren i en murad vägg kommer att ge med sej efter ett tag (hur länge "ett tag" är vet jag dock ej). Kompisar har borrat i sin murade glasvägg och det håller än, 2 år senare.

Här har jag ställt en liknande fråga och fått svar:
optiholmen skrev:
Jag har monterat en IFÖ solid SVS duschvägg precis som du beskriver det. Jag skruvade i fogen mellan glasblocken och det sitter jättebra. De förborrade hålen i duschväggen passade naturligtvis inte, så jag fick göra nya. Min glasbetongvägg är byggd med plaskenor och lim, så jag vet inte hur det blir om man har en murad vägg.
Mvh/ Johan
www.vetro.se har dörrar som är gjorda för detta men de kostar därefter också.

Lite hjälp hoppas jag.
 
Går glasbetong väggen hela vägen upp till tak så kanske ett alternativ är att avsluta vägen med en rostfri "regel" att skruva duschväggen i. Annars så tycker jag rent känslomässigt att en murad glasbetongvägg med mycke armering borde hålla för samma laster som en murad lecavägg och hade du frågat om en 9cm leca vägg skulle hålla så svarar nog de flesta att det är OK. Du kan ju oxå maila de på glasbetong och fråga om hur du bör göra de gav bra svar till mig ang glasbetong och närhet till kamin.
 
  • Gilla
Emedan85
  • Laddar…
min tanke är nog att armera med ett par-tre gängade stänger typ M6. För att sedan skruva fast dörren i. Annars vet jag att det finns färdiga lösningar för detta men det är enl. hörsägen svindyra. Jag tror att mitt förslag bör hålla.. Annars vaknar man väl mitt i natten med ett brak/klirr.

Det är ju som vanligt... man kan inte hålla sig ifrån egna konstiga lösningar ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.