Tjena!

Vi funderar på att bygga en skärmvägg i vår lägenhet, och är lite inne på glasbetong. Dock undrar vi om man kan bygga en 2 meter hög vägg fristående i glasbetong? Kan det verkligen hålla, eller måste man förankra i minst en vägg för att få stöd?
 
Det ska inte vara några problem om du armerar med ett par stående armeringsjärn mellan glasbetongblocken.
 
Jag antar att jag bör förankra dem i golvet rejält? Räcker det med att borra hål och gjuta fast järnen?
 
Jag skulle förorda plattjärn istället, de bygger inte så mycket mellan blocken, och blir styvare åt "brythållet". Om man vill kan man sedan svetsa ihop plattjärnet med ett annat plattjärn i botten så att man får ett upp och nedvänt T. Detta T kan du sedan bulta i golvet och få det riktigt stabilt.
Du säger gjuta, har du betonggolv?
 
Japp, betong under trägolv. Trägolvet kommer bytas ut/slipas, har inte riktigt koll på sammansättningen :D
 
Om du ska byta golvet så kan du bulta T:et i betongen och låta bandjärnen sticka upp i springorna mellan golvplanken.
Om du sedan i framtiden tänker bygga en vägg i stället, som du skrev om i den andra tråden kan du låta järnen sitta kvar och skruva väggreglarna på dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.