Tekniskt är det väl en balkong då den ligger på andra våningen, men under ligger bara källare/garage.
Storleken och hur den används gör att den känns som en veranda.
Den är en tillbyggnad från 1978 till det som ursprungligen var en jugendvilla, men som blivit mer och mer funkis genom åren. Tillbyggnaderna var av dålig kvalitet och gradvis håller vi på att få ordning på detta.
Så jag tänkte använda spröjsade 2-luftfönster cirka 9x9.
Funderar på att ha kvar den öppna känslan på sommaren genom att lätt kunna ta ur fönstren.
Vill verkligen inte ha skjutfönster.
Vore det dumt att sätta in enkelglasfönster?
Finns det någon lösning som gör det snyggt, funktionellt och smart?
Balkongen till vänster ovanpå garaget. Man ser ett burspråk framför, numera med spröjsade fönster.
1kCzeo-NnMLeAbZYnV_KzMKa-KEOv5iYIA-rN6q5HxZL3fzZxrIz2WFMKV57ujI7RcgvPI_ajS2W7L5hCycltTrEVFDTPpTvShAMWGR39fekVbcleDOMTJaJ40p43pgF6nQguZzylQSSwuY_Re2glL0Zl_N9up-w4X7615USrMT0rqv7Nw9b7SKusx1THpg5dUy-uB6RnoEub03nTSOf-RePLekYaW96-2EC6hnoB5QDOl2rVDV7by992_ZrfDD8CCEOyO94vr3VioEhGIFpk4g14hC8LORo2eaNFV7V2oyH1U0em1MrHNyDLn3iaPr-L24dhKAys_E-xrtRY6YSo0e8rXihWGPlIy68hzA_7NuQcNHkop_BaISTdRDTspoo4dbOUbX8VR-xRhQ7eevhXg2Fk9ItsStSADxm7Suo-0IphbHIbDQQxfZIi2GgFiidCebJmUy1BKcg6e7CqQx23vL-qDguEL_NefD85zVKfPfDMkf5arN-Cgd7b1nbhbV6fFzkFdImaK3AKNXQ2vqLxCACUV5cyU73nv-c0A2X8PnaZ57WxNlibg7sqcPskTEuboT7uh-XQ4yeb3NZSSw68AIRkRd6QXIJ516RxSUPHb2hKFI-snZpf9bu2LnUPbormx54wg4eUxu9AcopqUkAa3bxo14rIIRdcLqpEnu6nkjdRfaQqHmzKWlpr_vUZ98=w944-h638-no
 
Vad är syftet med att göra en glasveranda? Att kunna vara där när det är dåligt väder, eller på vintern? Eller är det för att det är vackert?

Om du vill ha en icke uppvärmd, torr plats att vara på, som en gammaldags glasveranda tycker jag att enkelglas låter utmärkt. Jag har själv enkelglas i mitt hus (lösa innanfönster på vintern) och det är så härligt på våren att ta bort innanfönstren och släppa in ljus och ljud från våren.

Om du använder klassiska pinngångjärn (heter säkert ngt annat) är det ju lätt att lyfta av bågarna. Mittposterna blir ju kvar så helt öppet blir det ju inte.
 
Vi vill få utrymmet mer användbart. Dessutom skulle det göra rummen innanför varmare på vintern, då det är lite dragigt.
Sen ser det rätt anskrämligt ut just nu, behöver nytt golv och innertak.
Det behöver inte bli så värst isolerat, kan vi använda det halva året är det ok. Ingen uppvärmning planerad, man kan ju ställa dit en värmefläkt om man vill.
Har funderat på innerfönster, om det behövs, kostnad etc. Det blir väl en del kondens utan innerfönster.
 
J Jehu skrev:
Vi vill få utrymmet mer användbart. Dessutom skulle det göra rummen innanför varmare på vintern, då det är lite dragigt.
Sen ser det rätt anskrämligt ut just nu, behöver nytt golv och innertak.
Det behöver inte bli så värst isolerat, kan vi använda det halva året är det ok. Ingen uppvärmning planerad, man kan ju ställa dit en värmefläkt om man vill.
Har funderat på innerfönster, om det behövs, kostnad etc. Det blir väl en del kondens utan innerfönster.
Om det inte blir uppvärmt bör det inte bli problem med kondens utan innanfönster. Det uppstår ju när den varma inomhusluften möter den kalla rutan. Det finns gamla fönster att fynda på blocket och olika fb-sidor. En väninna köpte nyligen fantastiska fönster från tidigt 1900-tal med karm och allt väldigt billigt.

Det är otroligt fint med glasveranda. Er kanske skulle kallas punchveranda? De var ju ofta lite högre upp så att herrarna kunde sitta där och titta ut. :D

Jag skulle också vilja ha en glasveranda. Jag har en veranda utan glas. Den är så fin att jag inte vill göra om den så jag får vara utan.
Baserat på ritningen skulle jag säga att det hos er blir mkt stiligt. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.