Jag håller på att förhandla om en renovering av en lägenhet i Spanien.
Lägenheten har en balkong med en fin utsikt. I dagsläget sitter gamla skjutdörrar (glas i metallramar) på balkongen, så att det går att öppna. Dessa går att haka loss och vända på för rengöring.
Gammal skjutdörr i metallram på en balkong med utsikt över stadslandskap och flod, rottingmöbler synliga, möjligt renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(de inre skjutdörrarna kommer att tas bort)

Byggaren ville sätta in samma typ av skjutdörrar vid renoveringen medans jag vill ha så mycket glas som möjligt för att maximera utsikten.
Balkong med öppna skjutdörrar i glas och metallramar med utsikt över kullar och en flod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(för mycket utsikt försvinner pga av metallramarna)

Jag visade byggaren vikbart balkong-glas men det tyckte han inte var bra pga av att det skulle kunna regna in då det mest är gjort för uterum.
Balkong med vikbara glaspartier och maximal utsikt utan synliga metallramar, inredd med möbler och parasoll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter diskussioner fram & tillbaka så kom byggaren med ett förslag om glaspartier på skenor, likt det gamla systemet, med överlappningsbara glas-partier som då tål väder bättre. Dessa gick dock inte att ta bort / vrida på för att rengöra utsidan (man kommer inte åt utsidan pga av räcket).

Dels så undrar jag om det inte skulle fungera uterums-inglasning på balkongen. Man skulle aldrig göra detta i Sverige men jag har inte haft något problem i den, tämligen dragiga, lägenheten i Spanien som det varit innan.
Sådana borde väl stå emot regn? Om de inte är så värmetäta är ok.

"Byggaren" i detta fallet är en designer som i sin tur pratar med de faktiska byggarna. De verkar inte vilja lägga tid på nytänkande utan vill mest köra på med standardlösningar. Så bara för att han säger något så verkar det inte vara 100% applicerbart i detta fall. Vi har kommit långt i våra diskussioner om annat så jag vill inte byta byggare.

Har någon andra förslag på lösning?
- Måste gå att rengöra (balkongräcket sitter nära på utsidan)
- Så mycket glas som möjligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.