Hej!

Jag har blivit ombedd av resterande familjen att måla och fräscha upp ett par rum i källaren och häromdagen inhandlades färg för att måla tak, väggar, golv, dörrkarmar + foder samt innerdörrar. Men så kom vi till trösklarna som ser riktigt slitna ut och som jag inte blir riktigt klok på.

Som ni ser på bilderna här så har alla trösklar olika nivå i förhållande till golven, misstänker att trösklarna från början låg direkt mot plattan och att golven gjutits på till nuvarande nivå efter att trösklarna och dörrkarmarna lades dit.

Sliten trätröskel med sprickor vid kontakt med ett grått golv och dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slitet trätröskel med sprickor nära dörrkarm och ojämn mot ett grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sliten trätröskel med otäthet mot ett nygjutet grått golv och vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sliten trätröskel med sprickor vid dörrkarm och ojämn höjd till grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla trösklar glappar i varierande grad när man går på dom så att det låter ganska illa. Det är också väldigt stora och ganska fula sprickor mot golvet där jag sett mer än 1 silverfisk krypa undan när man kommer nära.

Jag undrar om någon har haft samma problem och vad ni eventuellt gjort åt saken?

Jag har funderat på att byta ut tröskeln mot en ny i nivå med golvet, blir ju eventuellt utmanande med innerdörrarna men skulle se fräschare ut.

Ett alternativ skulle vara att ta bort tröskeln och gjuta i lite under befintlig tröskel för att få i nivå med befintliga golv, men då blir ju innerdörrarna för korta på vissa ställen.

Finns det några fördelar med att ha, kontra inte ha trösklar?

Tar tacksamt emot alla tips!
 
Bra tråd, tack för den!

Ser ut att vara i stort sett samma förutsättningar, och samma färger i original också, kanske så att vi har hus av samma tillverkare, Götene-hus?

Vi har som en aktivitet också att säkerställa luftflöden mellan rummen då vi ska montera mekanisk frånluft så planen blir att ta bort befintliga trösklar, gjuta jämt och sätta in nya platta/låga trösklar och se till att det blir en rimlig luftspalt i nederkant. Blir lite trixande med innerdörrarna, men eftersom dom ska målas så blir det inte så värst mycket merjobb.
 
Här kommer en uppdatering på läget med trösklarna.

Jag har tagit bort alla trösklar som går in i det rum jag har tänkt måla och göra iordning. 3 trösklar var "nedsänkta" i golvet medan 1 låg helt ovanpå.

Golv med borttagen tröskel, exponerat brädgolv och ojämn golvyta nära dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anledningen till att jag tagit bort alla trösklar är att de glappade och knakade när man gick på dom samt att de var slitna och omöjliga att slipa och göra fina.

Under de nedsänkta trösklarna fanns en bräda som jag gissar är någon slags underdel i karmen. Den verkar iaf gå in under dörrkarmen på bägge sidor.

Ett öppet tröskelhål i ett golv, där en träplanka syns och golvnivåerna är ojämna på båda sidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en del av ett golv där en tröskel har tagits bort, visar en träplanka och omgivande betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min första plan var att lägga lite flytspackel i hålet och sen på med en ny låg tröskel ovanpå det för att dölja det hela. Dock så är denna planka lika lös den och sviktar när man går på den så gissar att det inte kommer hålla i längden. Planen nu är istället att ta bort även denna planka och sedan spackla upp hela hålrummet upp i nivå med båda golven för att sen lägga en ny tröskel ovanpå. Det borde bli det som håller bäst i längden. Golvnivåerna är ganska ojämna på de olika sidorna av tröskel-"hålet" så tänker just nu att jag väljer en nivå och lägger igen hålet med och sen anpassar tröskelplattan efter den andra nivån.

Någon som har erfarenhet av något liknande och kan ge några kloka råd?
 
Ser ut att vara uppbyggt på samma sätt som det var hos oss.

Ja, ta bort de underliggande trädelarna, finns troligen träklossar under för att karmen skulle hamna i våg & i rätt höjdläge.
Ta bort allt trä som är under golvnivå.

Ta och såga av karmarna jäms med befintliga golvet, å flytspackla/gjut in under karmarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.