Hej
Ny här på detta utmärkta forum för oss hemmafixare.Nu med min första fråga; Har villa byggd 1976. Har 3 st låsbara (m nyckel) altandörrar alla med följande irriterande defekt sedan inflyttning. Handtaget på insidan är inte tillräckligt spänt eller fäst mot motsvarande del på utsidan.Det är märkt Fix d v s ASSA modellnummer okänt men påminner mycket om 853S med undantag att det inte finns någon som helst skruv etc att dra åt. Hur gör man, har frågat snickare som varit hos mig i annat ärende men de har samtliga tagit sog åt huvudet och utbrustit "De där dj-vlarna är ett helvet" innan de jäktat vidare. Är det någon som vet, har ett förslag hur man kan få de att sitta fast, glappet rär sig om dryga 1 mm men är så irriterande att känna var gång man ska öppna handtaget och det känns som glappet bara kommer att förvärras med tiden om inget görs. Tacksam för lösningsförslag.
 
Y
När handtagen börjar lossna ur fästet så brukar jag byta ut hela. Dom kostar dock ~800kr
och det är väldigt irriterande när folk varit duktiga och monterat med säkerhetsskruv som man får borra bort. Använd inte sånna, köp torxskruv istället.
Observera att även fast den ser ut som en 853S så kan den andra modellen med mjukare handtag passa bättre. Jämför avstånden mellan skruvar och pinne.


Ifall du menar att det andra handtaget inte följer efter på direkten när man vrider första handtaget, så har jag plockat ut det handtaget på utsidan och testat att byta den mässing pryl som binder samma dom två handtagens vridpinnar. Kanske tagit en tång och känt om pinnarna glappar i handtagens fästen. Då kanske man kan dra ur pinnen, ta Loctite och limma fast dom.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lejonett
  • Laddar…
Hej och tack för EXTREM snabbt svar. Jag menar det du berör i den första delen av ditt svar. En fråga till då, Hur monterar jag bort dessa handtag, som jag skrev så finns det inga skruvar el liknande synliga. Handtaget, det inre, är helt homogent
 
Y
Är dörren så du kan dela den i två delar för stunder när man ska putsa glas?
Sära då dörren, då kommer du se skruvarna.

Annars så går väl skruvarna ut på utsidan, men det är en säkerhetsrisk för då kan ju alla komma och skruva loss den.

(Bilder brukar ge fler och bättre svar)


Denna menar jag kan passa bättre även fast utseendet inte är det samma.
Ta med ditt handtag och jämför avstånd mellan hål och pinne.

Det är ofta jag har fått göra om lite, ena hålet passar, andra får man göra nytt. Vilket är lugnt när man ändå har träskruv, men ibland så sitter det hylsa också, då får man borra upp ett hål för hylsan.. osv.. så ta ett handtag som matchar bäst, men var beredd att kan komma behöva göra lite annorlunda.
Spanjoletthandtag_7812_h%C3%B6ger_mkr_assa.jpg




Nu kan det även vara så att det går att renovera. Så avvakta på fler svar, eller ta med ditt kompletta handtag till låssmed - vilket oftast är bäst och man sparar både tid och pengar genom att inte göra fel/onödiga saker/inköp..
 
Redigerat:
  • Gilla
Lejonett
  • Laddar…
Tack igen för bra svar. Det där med bilder förstår jag att det är bast ( ...1000 ord..) men jag sitter i sommarhuset för tillfället men jag förstår av ditt svar att du har fullkomligt klart för dig. Betr utsidan så finns det faktiskt 4 skruvar på det handtaget (potentiell säkerhetsrisk som du nämner). Det är inte delbar utan det har två-glas fönster. Det blir nog till att lossa utifrån.
 
S
aldrig ha skruvarna utvändigt sedan när monterat nya
 
  • Gilla
Josul
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.