Vi har anlitat en TE och renoverat vårt badrum. Jag märker det är ett stort glapp mellan toastolen och avloppet.Se bilderna. Varför gjorde de så här? För mig känns det som ett slarvigt jobb man har utfört. Kan det här ens bli godkänt på en besiktning öht?
Det som orar mig nu är 1. Vattenskador runt toastolen, 2. Avloppslukt som komma upp över tiden.
Någon proffs har en förklaring eller tänker jag för mycket?
 
  • När närbild på avståndet mellan en toalettstol och avloppet mätt med ett måttband, som visar ett synbart glapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av dåligt utförd toalettinstallation, med glapp mellan toalettstol och avlopp och synliga rörmokararbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toalettstol med stor glipa mot avloppshål i badrum, potentiell risk för vattenskador och lukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glapp mellan toalettstolens baksida och badrumsgolvet, synliga rör och slarviga tätningsskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för renovering som gjorts? Blåst hela badrummet eller bara ytskikt? Ser ut som ett äldre avloppsrör, därför jag frågar.

Men oavsett ser det inte rätt ut. Om det blå ska vara tätningen mot röret så ser det ut att läcka där.
 
Det var ett gammal badrum i ett 60tals bostadshus. De fick ta bort allt och gjorde från grunden. Tätat och kaklat.
 
om det inte sitter nån slags excenterkoppling där då för nya toalettstolen. Men fult är det ju för det..........röret sitter ju troligen alldeles för nära väggen.
 
Ser inte snyggt ut. Ska de lägga klinkers på bara? Bra att du avtalat besiktningsman, ta in honom!
 
Efter mycket läsning här på forumet blev det dags att skaffa konto så att man förhoppningsvis kan hjälpa någon.

Det där ser inte riktigt rätt ut om det är färdigt. Att döma av vad man skymtar på bilden är det med stor sannolik en Jafo GAS 7 eller 30 stor excenterstos man ser skymta.
Flänsen man ser ovan klinkern skall, vid korrekt montering, ligga mot undergolvet och eventuellt tätskikt skall vara uppdraget på stosen.
De som monterat detta har väl upptäckt att stolen hamnade för nära vägg och valt att flytta ut stolen på detta sätt. Det borde inte resultera i avloppslukt, men tätskiktet är inte riktigt rätt.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
The Dankster The Dankster skrev:
Efter mycket läsning här på forumet blev det dags att skaffa konto så att man förhoppningsvis kan hjälpa någon.

Det där ser inte riktigt rätt ut om det är färdigt. Att döma av vad man skymtar på bilden är det med stor sannolik en Jafo GAS 7 eller 30 stor excenterstos man ser skymta.
Flänsen man ser ovan klinkern skall, vid korrekt montering, ligga mot undergolvet och eventuellt tätskikt skall vara uppdraget på stosen.
De som monterat detta har väl upptäckt att stolen hamnade för nära vägg och valt att flytta ut stolen på detta sätt. Det borde inte resultera i avloppslukt, men tätskiktet är inte riktigt rätt.
Tack för ditt svar The Dankster

Med andra ord kan det bli vattenskador runt toastolen framöver, vad är ett godkänt avstånd mellan toastolen och väggen?
 
B Byggmer skrev:
Med andra ord kan det bli vattenskador runt toastolen framöver, vad är ett godkänt avstånd mellan toastolen och väggen?
Eftersom det inte syns något uppvik på tätskiktet borde det finnas möjlighet för vatten att tränga in under med tiden. Har svårt att tänka mig hur dom skulle fått det riktigt tätt på annat sätt.
Avstånd från vägg är tydligt reglerat i Säker Vatten och där är det minimum 60mm från färdig vägg som gäller. Att döma av bilden med måttband låg det ursprungliga röret för nära vägg. Att då flytta ut det med hjälp av en exenterstos är helt i sin ordning ,men den har inte blivit monterat på rätt sätt.
 
  • Gilla
Byggmer
  • Laddar…
Låt besiktningsman kika?
 
  • Gilla
Byggmer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.