Har noterat att vi på vårat hus har ett glapp mellan nockpannan längst ut och vindskiveplåten (eller vad det heter), ser ut som 5cm typ. Taket är lagt 2004 och vi har inte märkt något läckage på vinden ännu.

Men antar att detta bör åtgärdas eller spelar det ingen roll? Vad tror ni om att sätta en bit wakaflex över isf? Eller något annat förslag?

Taknock med rött tegelpannor mot en grå himmel. Skorsten eller ventilationsrör antyds. Enkel, arkitektonisk detaljbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AXS
Det ser nästan ut som att det ligger något under nockpannorna, takpapp eller liknande.

Ser ut att vara dags för en översyn pannor och vindskivor, hur en skylift och kolla glappet samtidigt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag hade personligen velat fixa till det , och min första tanke är samma som din en bit waka
Nockpannornas överlapp ser redan ut att vara utdraget annars hade det varit en lösning
Kör wakaflexen
 
AXS AXS skrev:
Det ser nästan ut som att det ligger något under nockpannorna, takpapp eller liknande.
Det är papp under.
 
AXS
MG_88 MG_88 skrev:
Det är papp under.
Om det är en papp som ligger över de andra pannorna skulle jag inte vara så orolig.
 
MG_88 MG_88 skrev:
Har noterat att vi på vårat hus har ett glapp mellan nockpannan längst ut och vindskiveplåten (eller vad det heter), ser ut som 5cm typ. Taket är lagt 2004 och vi har inte märkt något läckage på vinden ännu.

Men antar att detta bör åtgärdas eller spelar det ingen roll? Vad tror ni om att sätta en bit wakaflex över isf? Eller något annat förslag?

[bild]
Dra isär några nockpannor så den sista går att få under plåten.
 
  • Gilla
fisgris8
  • Laddar…
Kör nog på wakaflex, känns som minst jobb, även om det kanske ser lite taffligt ut. Nu ska man bara våga sig upp på taket 😬.
 
MG_88 MG_88 skrev:
Kör nog på wakaflex, känns som minst jobb, även om det kanske ser lite taffligt ut. Nu ska man bara våga sig upp på taket 😬.
Flytta åtminstone den sista nockpannan lite…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.