Hej,

Upptäckte nyligen att det på ett par ställen runt huset där vägg och taksprång möts, finns ett ”glapp” och såg nu att det på ett ställe varit så pass stort att en liten fågel kunnat göra hål på papp samt tjuvat med sig av isoleringen Så behöver åtgärda detta. Bör jag ha så tätt som möjligt mellan den liggande väggpanelen och taksprånget eller är det gjort på detta sätt av ventileringsskäl så att jag t.ex istället för att sätta upp en bredare panelbräda bör sätta upp ett nät eller dyl. för att hindra fåglar etc?

Tack!
/Andreas
 
  • En metallstege som lutat mot en ljus, horisontell panelvägg. Närbild, delvis skuggigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AndreasEi skrev:
Hej,

Upptäckte nyligen att det på ett par ställen runt huset där vägg och taksprång möts, finns ett ”glapp” och såg nu att det på ett ställe varit så pass stort att en liten fågel kunnat göra hål på papp samt tjuvat med sig av isoleringen Så behöver åtgärda detta. Bör jag ha så tätt som möjligt mellan den liggande väggpanelen och taksprånget eller är det gjort på detta sätt av ventileringsskäl så att jag t.ex istället för att sätta upp en bredare panelbräda bör sätta upp ett nät eller dyl. för att hindra fåglar etc?

Tack!
/Andreas
Glipan är för ventilation. Sätt ett takfotsnät på insidan, t.ex. https://www.byggmax.se/insektsnät-i-aluminium-tjb#1250=96522
 
  • Gilla
AndreasEi
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Glipan är för ventilation. Sätt ett takfotsnät på insidan, t.ex. [länk]
Tack för snabbt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.