Jag håller på och lägger om tak på ett hus med tillbyggnad. Ser att på tillbyggnaden uppstår en glipa på ca 1 cm mellan takpannor. Takläggaren säger att tillbyggnaden är felkonstruerad och det går inte att få sista raden tät. Ska man acceptera detta? Takpannor överlappar varandra ca 5 cm.

En annan oklarhet är hur tät vindskivan ska ligga mot takpannan. Den är riktig tät på de flesta av sidor men på ena gavel är det stor mellanrum, fingrarna kommer emellan utan problem. Är det OK?
 
  • En linjal mäter gapet på cirka 1 cm mellan två överlappande takpannor på ett hustak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av svarta takpannor med en liten glipa mellan raderna på ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en glipa mellan takpannor och taket på en tillbyggnad, mätsticka visar 1 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plåten tycker jag inte är nåt problem, den ligger ju i dalen. Och ska man ha pannorna raka nertill så är det takfotskil eller att bygga på sista bärläkten.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Plåten tycker jag inte är nåt problem, den ligger ju i dalen. Och ska man ha pannorna raka nertill så är det takfotskil eller att bygga på sista bärläkten.
Hej Stefan,
Ok men om man bygger på sista raden så kommer den ligga mycket högre än hängrännan och kommer se konstigt ut. Frågan är om det kan vara som det är. Ska man kanske täta glappet så att vatten tränger inte in.
 
S Sniknare skrev:
Hej Stefan,
Ok men om man bygger på sista raden så kommer den ligga mycket högre än hängrännan och kommer se konstigt ut. Frågan är om det kan vara som det är. Ska man kanske täta glappet så att vatten tränger inte in.
Nä täta mellan pannraderna ska du inte.

Höj undre läkten om glipan stör dig
 
S Sniknare skrev:
Ok men om man bygger på sista raden så kommer den ligga mycket högre än hängrännan och kommer se konstigt ut.
Ja, det är därför man kör takfotskil. Men det är så dags nu att ändra på, enda rimliga alternativet är att bygga på läkten.
 
S Sniknare skrev:
Hej Stefan,
Ok men om man bygger på sista raden så kommer den ligga mycket högre än hängrännan och kommer se konstigt ut. Frågan är om det kan vara som det är. Ska man kanske täta glappet så att vatten tränger inte in.
Man sätter hängrännan utifrån taket, inte tvärt om
Är det här det finns något fel så att rännan inte kan anpassas?
 
F fribygg skrev:
Nä täta mellan pannraderna ska du inte.

Höj undre läkten om glipan stör dig
Ok, Men då är det OK att ha det så eller?
 
Snyggt är det inte, men det lär inte spela någon roll
 
Ok tack för hjälpen! Tycker att det blir snyggare så än att man ser sista läkten under pannan. Viktigaste är att jag inte får problem framöver. Var tvungen att kolla om takläggarens förklarning var rätt :).
 
Läkten under sista pannraden kan med fördel målas svart, kläs med plåt eller döljas med en högt placerad hängränna om man störs av dess obehandlade ljusa virke.
 
Ja, sätt en fotplåt över läkten som pekar ner i rännan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.