Hej alla,
Golvläggare har precis bytt all golv hemma och resultatet är allmänt bra, men i vissa områden där vi valt att ha laminatgolv så är det ett litet glapp mellan kortändorna, se bifogad bild. Jag tog upp det med golvläggarna och dem säger att det beror på själva laminatgolvet som inte har "klick" i kortändan. Huruvida det stämmer eller inte låter jag vara, jag tänkte lösa detta själv. Några tips på hur jag kan göra? Kan jag lägga träspackel alternativt trälim mellan glappen för att få dem mindre synliga?
 
  • Närbild på laminatgolv med synligt glapp mellan plankornas kortändar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Exakt var hade du tänkt använda spackel eller lim på golvet?
Tycker det ser bra ut.
Ta en bild som visar en större yta av golvet.
 
E etompau skrev:
Exakt var hade du tänkt använda spackel eller lim på golvet?
Tycker det ser bra ut.
Ta en bild som visar en större yta av golvet.
Det är inte tydligt när man tittar på hela ytan, men står man precis över glappet så är det tydligt. Har bifogat en mer inzoomad bild och markerat glappet. Det är inte hela golvet som är så utan endast i några ställen.
 
  • Inzoomad bild av golv med markerat glapp mellan träplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Undrar om det går att göra något åt:thinking: verkar ligga lite snett. Eller så kanske själva skivan är feltillverkad. Kanske går att prova knacka ihop dom mer
 
Vad är det för fabrikat på golvet?
Att där inte finns någon låsanordning i kortändarna är korrekt. Passningen och jämnheten i änden på sektionen ska ändå vara så pass bra att inga glapp uppstår.

Svårt från bilden att avgöra om det är ett verkligt fel eller bara en mindre avvikelse. Att ge sig på ett nylagt golv med spackel låter fel.
 
E etompau skrev:
Vad är det för fabrikat på golvet?
Att där inte finns någon låsanordning i kortändarna är korrekt. Passningen och jämnheten i änden på sektionen ska ändå vara så pass bra att inga glapp uppstår.

Svårt från bilden att avgöra om det är ett verkligt fel eller bara en mindre avvikelse. Att ge sig på ett nylagt golv med spackel låter fel.
Det är från Skandor på Hornbach.
 
G GVR4 skrev:
Undrar om det går att göra något åt:thinking: verkar ligga lite snett. Eller så kanske själva skivan är feltillverkad. Kanske går att prova knacka ihop dom mer
Går inte att göra det då det skulle bli glapp mellan den andra kortändan...
 

Kanske värt att prova om det inte är mitt i golvet
 
Saif Lee Saif Lee skrev:
Går inte att göra det då det skulle bli glapp mellan den andra kortändan...
Är det möjligt att knacka fram hela raden eller är det för mycket friktion tror du? :thinking:
 
G GVR4 skrev:
Är det möjligt att knacka fram hela raden eller är det för mycket friktion tror du? :thinking:
Hmm får testa det ikväll, lär bli mycket knackandet
 
Sist jag la laminatgolv knackade jag fram en 4 meter lång rad utan problem. Men då var det bara lagt fram till den raden. Ser man till att inte sitta på golvet borde det vara möjligt tänker jag. :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.