Vi skall börja med ytskikts renovering i april och därav måla allting vitt.
Taket är träpanel i alla rum. Behövs det grundas?

Vilken glans ser bäst ut på tak resp väggar?
Har fått för mig att det skall vara hög glans i taket och mattare på väggarna.
 
Min åsikt är att man ska måla paneltak med snickerifärg. Däremot behöver inte färgen vara högblank. Absolut snyggast enligt min mening är: 10-glans snickerifärg på paneltaket. 5-glans väggfärg på väggarna. Ska du måla allt skulle jag valt att knäcka kulörerna i 0500-n. Jag rekommenderar Beckers eller Alcro. Vet ej hur andra tillverkares glanser ser ut.

Jag har alltid grundat paneltak med en oljefärg. Har hittils aldrig blivit nåt genomslag efteråt. Räkna med två färdigstrykningar efter det.

Shellac och andra s.k. kvistlacker har aldrig funkat. Kanske på ett 100-årigt paneltak som lackats 25 ggr.
 
Tack för svar!

"knäcka kulörerna i 0500-n"
Det var ett nytt begrepp för mig, vad innebär det?
 
Det finns vit och det finns vit... (Grym titel på en bok...) Det finns säkert spaltmeter om 0502-y eller kritvit på detta forum, men jag ska försöka ge dig en liten förklaring;
Normalt sett målar man alla snickerier i en bruten (knäckt) kulör. Vanligtvis 0502-y. Anledningen till detta torde vara en slags kombination av olika saker; Alla färdigmålade lister samt fönster, dörrar, kök, osv osv är i regel målade i 0502-y. Dessutom finns det målningstekniska skäl; bättre täckförmåga samt att man inte upplever kulören stickande vit.
Nu finns det dom som anser att 0502-y ser lite skitig ut, nästan nikotinskadad. Lösningen på det är att måla med kulören 0500-n. Använder man 0500-n överallt, kan jag garantera att det inte ser gulnat ut.

Nu till din fråga; Det finns en del färger som man tror är kritvita som inte är det. Typ alla färger som det står kort och gott -VIT på. Dessa kulörer är inte riktigt samma som 0500-n, utan det skiljer lite lite mellan dom.
Därför anser jag att man bör knäcka (bryta) alla vita färger man skall ha i ett och samma rum till samma kulör.
Däremot finns det en del som tycker att man ska ha 0500-n (kritvit) i taket, och sen ha 0502-y på väggarna. Detta är ett otyg utan dess like enligt mig. DÅ ser väggarna verkligen gulnade ut.

Hoppas jag gav dig lite klarhet i denna fråga.
 
Tackar och bockar! Allt är helt solklart efter den redogörelsen!
 
Idag inhandlades Beckers väggfärg som vi knäckte i 0500-N.
Men takfärg (snickerifärg) går tydligen inte att bryta??? Fick bli Beckers vita.
 
Det blir nog jättebra. Vilken glans tog du på taket?
 
Tack! Det blev halvblank i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.