Skall man ha glans 20 eller glans 7 på köksväggar?
 
20-glans är att föredra om man vill ha en avtorkbar yta. 7-glans fungerar också, men får man en fläck på väggen och man torkar bort den kommer ytan man torkat att bli blankare...
 
Ska ha och ska ha. Det är ju valfritt.

Glans 20 är mer avtorkningsbart vilket kan vara en fördel i kök. Glans 7 är (enligt mig) snyggare. Valet står alltså som vanligt mellan form och funktion...
 
20-glans i kök lever kvar från förr när man inte hade köksfläkt. Handen på hjärtat, hur många tvättar sina köks väggar och tak så ofta att inte vanlig 7-glans räcker? Sen är det givetvis så att med högre glans kommer en högre motståndskraft mot fläckar etc. Kan väl inte påstå att jag tycker det är snyggt med 20-glans men ibland måste man ha det. Det viktiga är att inte vara för snål med färgen, måla två ggr och sen låta färgen härda till ordentligt innan den utsätts för en rejäl julstädning.
 
Kladdar man såpass att det behövs 20 glans i HELA köket så bör man nog ha20 glans i hela huset.

Hmmm...

Fast lyckas man kladda så mycket så är frågan om man öht. tvättar väggarna?
 
Är inte fläckar som jag tänker på utan färgens motstånd mot matos. Tycker inte heller att glans 20 är så snyggt i kök.
 
Om du tänkt att torka bort matos från väggarna bör du måla med 20-glans.
 
Nä. jag tänker inte torka bort matos. Men renovera ett kök eller ta ner något som suttit uppe på väggen i flera år så ser ni att trots köksfläktar så tar väggar till sig matoset.
Syns väldigt klart när man lossar en list.
 
Kan bara säga att vi målade en vägg med (Alcro) väggfärg glans 7 och ganska mörk (turkos). Den blir spräcklig därför att pigmentet flyttas runt när vi torkar den. Så 7 är nog lite för lite glans om man ska torka.

På tapeten bredvid har vi lackat med glans 10. Det verkar mycket bättre. Förmodligen fixar vi till och lackar den turkosa väggen med samma lack så vi får ordning på den med.
 
  • Gilla
Irja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.