bwayne46
Hej,

Har införskatta en cirkelsåg modell Bosch Prof. GKS 18V-LI och undrar om jag tolkat manualen korrekt och monterat sågklingan åt rätt håll? Se bifogade bilder.

Tacksam för svar!
 
  • Cirkelsåg med fokus på klingan och säkerhetsdetaljer, rött markerat, träbearbetning, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En cirkelsåg av märket Bosch på en bordsskiva. Verktyget är elektriskt och portabelt, grått och blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktioner för montering av sågklinga med referensnummer och ikon på sidnumrering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Mats J.
  • Laddar…
bwayne46 Arrebarren skrev:
Hej,

Har införskatta en cirkelsåg modell Bosch Prof. GKS 18V-LI och undrar om jag tolkat manualen korrekt och monterat sågklingan åt rätt håll? Se bifogade bilder.

Tacksam för svar!
Ja det är rätt
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Ja, det ser rätt monterat ut!

Klingan snurrar så att den trycks ner i virket och man måste mata den framåt. Motsvarande en kap/ger. Andra riktningen skulle göra att sågen red upp på virket och bort från användaren.
 
  • Gilla
bwayne46
  • Laddar…
Hej @Arrebarren!

Välkommen till Byggahus till att börja med.

Utifrån din fråga tolkar jag det som att du inte har använt en cirkelsåg tidigare. Det är som så många andra maskiner en potentiellt farlig maskin så läs igenom manualen noggrant vad gäller handhavande innan du använder den.

På tuben finns ett gäng filmer som handlar om säkerhet när man använder en cirkelsåg; jag sökte på "How to safely use a circular saw". Här är en länk som kommer att leda dig vidare till andra på samma tema:


Titta, tänk efter och ta somligt med en nypa salt kanske men det är nog bättre än "ingen utbildning"...
Lycka till med din nya såg och tänk på var du har händer och annat!
//Ronnie
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 5 till
  • Laddar…
Tryck på startknappen så ser du om klingan snurrar åt rätt håll ...i pilens riktning..
 

Bästa svaret

M Mats J. skrev:
Att behöva fråga om detta, känns inte alls särskilt förtroendeingivande.
Vi har alla varit barn en gång i tiden. Det ä därför vi är här och hjälper varandra ;)
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 9 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Vi har alla varit barn en gång i tiden. Det ä därför vi är här och hjälper varandra ;)
Förutom några individer som verkar kommit fel.. fast dom brukar ju inte bli så gamla när dom inte får svaren som önskas..🤣
 
  • Haha
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
bwayne46
Tackar samtliga för era svar, det uppskattas! 👍
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.