Avloppsstammen i källargolvet i vårt relativt nyinköpta hus drogs om av den förra ägaren för omkring 10 år sedan. Bra så långt. På ett ställe finns dock en rensbrunn/spolbrunn där golvet inte gjutits igen efter att rören bytts. Brunnen ligger nere i vad som tidigare varit ett hål under en lucka. Man verkar helt sonika ersatt den gamla rensbrunnen med ett grenrör och ett lock. Se bild. Rensbrunnen ligger i en gren av avloppet och är nog praktisk ifall det blir stopp någonstans mellan brunnen och där avloppet lämnar huset. Å andra sidan finns en golvbrunn en bit längre ut.

Ogjutet hål i källargolv med synlig avloppsgrenrör och gammal lucka, fot till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör med grenrör och lock i ett ojutet hål i källargolvet, omgivet av grus och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill såklart gjuta igen det öppna hålet och har varit inne på att behålla luckan på något sätt. Det ser dock ut att bli svårt att få till någon vidare tjocklek på betongen eftersom det vertikala röret från grenen är så kort. Om jag täcker det liggande röret så kommer det inte att gå att få på locket. Det blir nog också bökigt att få till själva hålet med form för väggarna osv.

Så till frågan (frågorna): Hur hade ni gjort? Bör jag behålla brunnen eller kan jag gjuta igen den? Om jag behåller den, är det rimligt med en lucka? Spontant känns det smartare att förlänga grenen och ha öppningen i liv med golvet. Hur kan en sådan lösning se ut?

Många tack på förhand!
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Hade en liknande konstruktion.
Håller på att byta vatten och avlopp till huset....
(Bilade upp delar av golvet med ett glaserat avlopps rör "Höganäs"? - ovanlig dimension, med sönderrostat lock)

I mitt fall hade man gjutit en "tratt" runt renshålet. och över det stora fyrkantiga hålet låg en järnlucka, som golv.

Bild på golvluckan
Bild av ett korroderat golvjärnlock med diamantmönster bredvid ett uppbrutet betonggolv i en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själv kommer jag att försöka återskapa rensbrunnen.
Enkelt att stoppa ned en högtrycksslang och spola själv - om det behövs.
(Att beställa spolbil är ganska dyrt hos oss.)
 
  • Gilla
Crewna
  • Laddar…
Krilleman
Jag har en "Jack-In" RA-1 i min matkällare där avloppet går ut under huset.

Den gör samma sak fast är oerhört mycket snyggare! Körbar är den också om man vill sätta den i ett garage, bland annat så är flera av varianten klassad för 1 ton eller mer!

http://www.aco-nordic.se/media/47394/til_pb_miri_jack-in.pdf

7060627.jpg
 
  • Gilla
Tombrittberg och 3 till
  • Laddar…
Tack för er input! Jag gissar att där funnits ett lucka liknande din Albireo men har inte lyckats lokalisera den. Gillar Krillemans lösning. Ser inte att det ska läggas något golv därnere i närtid. Hur passar man ihop den med röret där nere på bästa sätt? Är det bara att lokalisera lämpligt avloppsrör och skarva ihop?
 
Gammal tråd men provar här, har en rensbrunn i källaren under liknande lucka som ts. Det sitter dock inget lock på själva rensbrunnen. Finns det något i rätt dimension att sätta på eller är det bara att fixa något? 21,5cm innermått.
 
  • Öppen rensbrunn utan lock syns i en betongkonstruktion med 21,5 cm innermått och synliga smutsavlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att avgöra på bilden om röret är gjutjärn eller ett Höganäs rör.
Gjutjärn har förmodligen en kortare livslängd än Höganäs rör...

Alternativet Krilleman visade, tyckte jag blev för dyrt. Vissa golvbrunnar fungerar att använda som rensbrunn. (men den måste vara gjord så att vattenlåset helt går att avlägsna, vissa golvbrunnar från PURUS kan även kompletteras med ett NOOD lås (då behöver inte vattenlåset ha vatten)
(Dock kan denna typ av "T" bli svår att använda om röret uppåt blir för högt. ex. när högtrycksslangen ska stoppas in, eller om man vill köra en kamera i avloppsröret...)

Förmodligen blir det svårt att hitta en lucka i passande storlek. Den går att göra själv (beroende på utformning)
Jag skulle nog använda durkplåt (kanske helst aluminium)

Dessa finns även att köpa (dock med större mått) ex på 300x300m. https://www.vvsobygg.se/durkplatslucka-300-x-300-mm-durkplats-och-slitsluckor.html

Själv fick jag ett "större projekt" , som jag ännu inte slutfört.
Eftersom det finns risk / har inträffat, att det blivit fel på kommunens avlopp (och jag ligger bland dom lägsta i slingan) kan bakvatten i avloppet uppstå.... Så jag planerar att montera in en backventil, den har ett skruvbart lock så det blir lätt att öppna och spola. (Innan jag bytte avloppsrör fick jag tillkalla spolbilen - vilket kostade nästan 3.000kr) - men denna gång var luckan min räddning.)
Kommer dock att göra en lösning så att om backventilen kräver för mycket underhåll, kommer den att vara utbytbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.