Jahopp, provtryckte golvvärmen idag, inga läckor nånstans.
Har även snackat med en erfaren gjutare som ska vara med om inget skiter sej.
Dock har jag ingen el ännu, ingen vibra, ingen helikopter, ingen laser så kan man hyra elverk och driva helikoptern med? Vibbran? Hyr cramo ut allt sånt och på så kort varsel?

Men den viktigare frågan. Hur räknar man lättast ut betongåtgången? Voterna är 30cm djupa till huset och 30cm breda första 10cm ner, sen ökas den till 35cm. Överst läggs 10cm betong över allt. Huset är 100kvm plus ett burspråk, annars är det rektangulärt 8x12,5 m.

Sen garaget får en vot på 35cm bredd och 10cm hög och sen 10cm betong över allt. Ytan är 7x8m dvs 56kvm.
Någon som kan ge en kvalificerad gissning på betongåtgång, ska jag räkna detta kommer jag räkna bort mej.

Tacksam för svar.
 
-Ta först voterna: 0,35x0,30xlängden på sammanlagda voter.

-Sedan tar du arean dvs som du sade 100 m2 minus arean på voterna som är 0,30xlängden på voterna.

-Multiplicera arean med 0,10

Sedan plussar du ihop dem 2 resultaten och du har svaret. Ang de kluriga måtten....köp hem en kubik extra så är du på säkra sidan....
 
HELV**E, glättningsmaskinen kräver 3 fas, uthyrarn har inget elverk för detta. Nynäs energi kräver nån anmälan av behörig elektriker och minst en veckas varsel för att koppla in fasadmätarskåpet :(
Betongleverantören kräver att få börja leverera kl 12 om det ska bli något, "min" betongare kan inte komma förräns kl 13-13.30.
Betongaren vägrar brädriva plattan, åter till problem ett...

Vad ska man göra i detta läge?
Satsa på ett 230V elverk till vibbran, skita i glättmaskin, börja gjuta utan proffset och hoppas på det bästa? Ligga och brädriva själv där det behövs och be till gud att det går vägen, alternativt om proffset hinner dyka upp och basa över mitt brädande? Suck och stön :(
 
moken skrev:
HELV**E, glättningsmaskinen kräver 3 fas, uthyrarn har inget elverk för detta. Nynäs energi kräver nån anmälan av behörig elektriker och minst en veckas varsel för att koppla in fasadmätarskåpet :(
Betongleverantören kräver att få börja leverera kl 12 om det ska bli något, "min" betongare kan inte komma förräns kl 13-13.30.
Betongaren vägrar brädriva plattan, åter till problem ett...

Vad ska man göra i detta läge?
Satsa på ett 230V elverk till vibbran, skita i glättmaskin, börja gjuta utan proffset och hoppas på det bästa? Ligga och brädriva själv där det behövs och be till gud att det går vägen, alternativt om proffset hinner dyka upp och basa över mitt brädande? Suck och stön :(
Betongfrossa tror jag att det kallas. Jag har varit med och gjutit 6 plattor, varav 4 den senaste månaden men har inte vant mig vid anspänningen än. Förstår inte hur betongplatteproffsen står ut med anspänningen. :'(

Vibbran vi hyrde hos Cramo la av under gjutningen senast. Som tur var hade betongbilen en extra. Kolla med dom inför gjutningen.
Glättan behöver du egentligen inte om du gör ett bra jobb med sloddan och rakbrädan. Ta hand om rakningen själv om du inte hittar några kompisar som kan hjälpa till. Det är inte så svårt. Du behöver nog minst 4 man. En som dirigerar betongen, två som rakar, en som vibrerar och en som sloddar. Är du snabb kan du kanske slodda efter att du fått ut all betong.

Här är några missöden vi råkat ut för under gjutning:

Betongbilen körde fast. Det löste vi med att ta in en grävmaskin i närheten som fick köra betongen mellan bilen och grunden.

Vibbran gick sönder. Fick låna av pumpbilen.

För lite betong. Fick gjuta det sista för hand.

För mycket betong. Depåavgift.

Spöregn direkt efter gjutning.

En gång när vi gjöt en stödmur på en kraftigt luttande berg lyftes gjutstommen av betongen och en hel del betong rann ut efter berget.

Lycka till!
David
 
David skrev:
Betongfrossa tror jag att det kallas. Jag har varit med och gjutit 6 plattor, varav 4 den senaste månaden men har inte vant mig vid anspänningen än. Förstår inte hur betongplatteproffsen står ut med anspänningen.  :'(

Vibbran vi hyrde hos Cramo la av under gjutningen senast. Som tur var hade betongbilen en extra. Kolla med dom inför gjutningen.
Glättan behöver du egentligen inte om du gör ett bra jobb med sloddan och rakbrädan. Ta hand om rakningen själv om du inte hittar några kompisar som kan hjälpa till. Det är inte så svårt. Du behöver nog minst 4 man. En som dirigerar betongen, två som rakar, en som vibrerar och en som sloddar. Är du snabb kan du kanske slodda efter att du fått ut all betong.

Här är några missöden vi råkat ut för under gjutning:

Betongbilen körde fast. Det löste vi med att ta in en grävmaskin i närheten som fick köra betongen mellan bilen och grunden.

Vibbran gick sönder. Fick låna av pumpbilen.

För lite betong. Fick gjuta det sista för hand.

För mycket betong. Depåavgift.

Spöregn direkt efter gjutning.

En gång när vi gjöt en stödmur på en kraftigt luttande berg lyftes gjutstommen av betongen och en hel del betong rann ut efter berget.

Lycka till!
David
Hehe, vilka upplyftande problem:)

har iaf bokat betongen nu till kl 12 på Fredag, skiter i helikoptern utan kommer riva för hand.
Gjutproffset kommer så snart kan kan så jag tänker börja med garageplattan där jag själv inte känner att jag måste ha samma noggrannhet.
Ska däremot hyra elverk för 220V om nu Cramo har det istället, måste även tidigarelägga bokningen där av resten.
Några handstål sa killen att jag behöver, vet inte om man kan köpa liknande dom man har när man murar, en stålplatta med handtag på, måste funka.
Några krattor, nån kvast, skyffel och brukhink, vattenslang ska jag fixa också.
Sen är det bara hålla tummarna och hoppas:)
 
Lycka till... Hoppas det går bra.

Väntar med spänning på bilder av resultatet...

/Jonas
 
Har jagat land och rike runt idag och skaffat saker, hamnade tillslut i kungens kurva.
Fick ett elverk med mej därifrån som ska klara av att ge 10A kontinuerligt, två krattor, tre presseningar, gummistövlar, blåbyxor... Sen till Coop i haninge och köpa två rivbrädor för handjagning av betongen, hoppas det vart rätt för dom kostade fan 215kr st!
En cirkelsåg för billig penning passade jag på att köpa också, kommer ju bli en hel del reglar att kapa när jag börjar stomresa garage nästa vecka:)

Men imorrn blir det stressigt, ska bygga nån ställning för rotationslasern, kolla najningar av avlopp osv igen så inget flyter upp, fylla igen lite vid vägen så betongbilen kan komma in, fixa olja o bensin till elverket och provstarta, komma ihåg min skarvsladd från garaget, städa upp runt så man kommer åt bra, fixa en trekantslist att ha vid garageinfarten, ska gjuta fast den tänkte jag med lite fall utåt vid portarna, o säkert hundra saker till som jag glömt nu:)

Man känner lite press på sej*S*
 
Jag gjuter imorgon. Garageplatta på 40kvm. gjutarna fick en lucka!!! så nu blir det bråttom. Jag kom precis på att jag väntat med att sätta dit distans klossar under mattan. Jag har inte ens köpt dom ännu. Snabbt till byggmax imorgon. Det är min första platta och jag har gjort allt jobbet själv hittills. Tänk om dom säger att det ena och det andra är fel och måste korrigeras innan gjutning. Hjälp! Jag har nog också den där frossan. Varför tog jag inte hit någon som kunde kontrollera allt?
/CC
 
chris47 skrev:
Jag gjuter imorgon. Garageplatta på 40kvm.  gjutarna fick en lucka!!! så nu blir det bråttom. Jag kom precis på att jag väntat med att sätta dit distans klossar under mattan. Jag har inte ens köpt dom ännu. Snabbt till byggmax imorgon. Det är min första platta och jag har gjort allt jobbet själv hittills. Tänk om dom säger att det ena och det andra är fel och måste korrigeras innan gjutning. Hjälp!  Jag har nog också den där frossan. Varför tog jag inte hit någon som kunde kontrollera allt?
/CC

hehe, visst är det härligt*S*
Men fy för sören när det är klart och man kan slå sej för bröstet och säga att det här har jag skapat!

Har du snickrat form eller kantelement ? Armerat i voten med överlapp, lagt mattorna med överlapp, motfyllt formen och inte har konstiga springor så lär det nog funka för dej, vår Kvalitetsansvarige tyckte vårt såg väldigt fint och seriöst ut och särskilt eftersom jag egentligen inte har nån erfarenhet av detta förutom febrilt läsande/frågande här på nätet och vissa böcker man bläddrat i.
 
Tack för tipsen.
Form eller kantelement : Kantelement
Armerat i voten med överlapp: Yes. Jag skippade byglarna och la fyra 10mm järn i fyrkant (två på distans i botten och två på mattan som går enda ut.
Lagt mattorna med överlapp: Yes! tyvärr bara en ruta, men sen har jag surrat till förbannelse.
Motfyllt formen och inte har konstiga springor: Yes! Jag har återfyllt och stagat upp hela formen rejält mot berg och diverse hållbart. På en sida fanns inget att staga mot så jag la dit de största stenarna jag kunde hitta på tomten. Håller det inte vid vibreringen så får jag väl släpa dit ännu ett lass. Det känns som om jag är förberedd, men man vet ju aldrig. Jag har också fått ovärdelig hlälp på detta forumet med bl.a brunn och kantjärnens infästning.
/CC
 
moken:

Ett tips baserat på erfarenhet från min stomme. Köp en kap/gersåg till att såga reglarna med. På så sätt blir de betydligt rakare och planare än vad man får till med en cirkelsåg.

Jag körde med cirkel tills jag fick låna en bekants dewalt kap/gersåg. Efter det inser man att cirkelsågen är till för de jobb där man inte kommer åt med kap/gersågen.

Skaffade en dewalt 707 själv och jag har antagligen redan tjänat in den genom tids och virkesbesparingar. Alla kapningar blir perfekta i första försöket
 
tro mej mats, jag stod o klämde och kände på en innan, men gumman tycker jag slösar bort alla pengar på tråkiga saker, så jag valde budgetalternativet.
Får väl hoppas jag inte blir allt för missnöjd med den, bara man har reglarna på stadigt upplägg så ska det nog gå bra:)
Annars kommer den vara kung när det är dags att såga av trallen på altan kanske, eller panelen när den är spikad eller nånting:) Ska nog hitta användningsområden för den
 
Hur har du tid att springa vid datorn hela tiden då?
 
Bananen skrev:
Hur har du tid att springa vid datorn hela tiden då?
Det gör man under arbetstid ;)
 
Stora dopparedan imorrn då.
Har rivit ner profilerna runt formarna idag, stöttat lite extra, gjort en infart för betonbilen, rensat runt överallt osv osv.
Ska äta nu, sen är det upp igen och testa elverket och kolla över allt en gång till...


Så komigen nu, tips o trix inför morgondagen?

Betongen pytsas ut via rännan, ska man gå och vibbra då där dom pytsar, och en går med lasern och mäter av?
En kratta eller raka att dra med ifall det blir för mkt/för lite?
När hela ytan är lagd slodar man alltså?
inte dra den utan gunga sägs det? Men hurdå gunga?
Enligt den rörliga bild många länkar till tycker jag det ser ut som dom drar den mot sej fast ryckigt bara, det är väl inte att gunga?
Nerverna sitter utanför kläderna snart tror jag:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.