Gjöt min betongplatta igår på 25 kvm. När jag gick på med glättmaskinen så lossnade översta lagret på vissa ställen, ca 2-3 mm djupt. Vad har jag gjort för fel och hur reparerar jag det? Se bilder.
 
  • Nyggjuten betongplatta med yta där det översta lagret av betong lossnat på flera ställen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skador på en gjuten betongplatta med översta lagret lossnat på fläckar, circa 2-3 mm djupa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kanske har väntat för länge innan glättningen?
 
useless useless skrev:
Du kanske har väntat för länge innan glättningen?
Glättade rätt så tidigt ändå tycker jag, i början vart det bara ”slushy” på hela plattan, väntade sedan 15 minuter och provade igen och fick detta resultat.
Ska tilläggas att det är första gången jag glättar.
 
Ser märkligt ut.
Hur var vädret under gjutning? Kanske torkade för fort på ytan innan du glättade.
Hur var arbetsgången när du glättade?
Vad ska du ha plattan till? Avgör till stor del hur du ska göra för att rädda den.
 
Det va lite regn men inte massor. När betongbilen kom bad vi honom hälla i lite flyt. Har hört att man ska ha i någon kapsyl men han hällde i typ 1 liter.
Vi slodade hela ytan och väntade sedan på att kunna gå på med glättaren. Körde först med skivan på och då började det lossna på vissa ställen och fortsatte även att lossna när vi körde med knivar.
Känns som om ytan har separerat från botten.
Har byggt plattan som förråd bakom en kommande carport men kommer ha port i den då vi ska köra in motorcyklar i den.
 
Skumt.
En kapsyl flyt kan man ha i en tombola, när det handlar om kubikmeter betong så är det rimligt med en liter.
Jag tror ändå att ni väntade för länge med glättningen.
När ni kör första varvet med tallriken på ska det bli lite geggigt och det gör inget om det blir spår och vallar. Det är just för att ni vill jobba ihop materialet och skicka ner ballasten lite. Nu ser det ut som att ni fått en bra blandning ibland men det släpper där ni bara varit uppe på ytan och jobbat.

Ang. lagning så hade jag nog satsat på att flytspackla hela ytan (om ni tänker ha uppvärmt förråd) annars slipa ner kanterna.
 
  • Gilla
MrMyrängen
  • Laddar…
Ok. Tack för bra svar! Troligtvis måste det ha vart att vi va för sena men det verkar ha handlat om minuter.
Tror nog inte att jag kan flyta hela plattan för då höjer jag hela golvet vilket inte funkar för man måste väl flyta minst 1 cm för att det ska hålla va?
Kan betongsockel funka?
 
J Jahan Vallentuna skrev:
Gjöt min betongplatta igår på 25 kvm. När jag gick på med glättmaskinen så lossnade översta lagret på vissa ställen, ca 2-3 mm djupt. Vad har jag gjort för fel och hur reparerar jag det? Se bilder.
Gillar att det skugga med morakniven, hehe :crysmile:
 
R Robert-san01 skrev:
Ardex A46 borde funka.

[länk]
Tack Ska prova när den brunnit klart!
 
P Pappa1986 skrev:
Gillar att det skugga med morakniven, hehe :crysmile:
Måste alltid ha en kniv med sig när man jobbar, multiverktyg
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.