Gjöt min första egna platta igår. Har aldrig gjutit själv eller ens deltagit vid betongarbeten. Hade två lika oerfarna hantlangare med mig. 35 m2 var plattan på, med 9 grupper av olika typer av genomföringar, samt 3 golvbrunnar till vilka fall skulle skapas. Betong vanlig c30. Då vi hade så många hinder valde vi att göra det mesta för hand, ingen helikopter, ingen vibrobalk, bara rätskivor och stålsvärd. Tyvärr var det +26 grader och sol vilket gjorde att det gick fort för betongen att sätta sig/brinna. Det var svårt att hinna med allt, dvs både avdragning som att skapa fall. Men vi lyckades ganska hyffsat. Plattan är ganska hyffsat plan, med några svackor/jack (ca 4-8 mm) efter missöden i arbetet. Vi fick till bra fall i två av tre brunnar. Den tredje är 'väl' avverkad och behöver spacklas upp extra. Däremot är plattan inte direkt glättad, då vi inte hann det arbetet (för hand) i solen, så ytan är ganska rå och

Så slutresultatet helt ok för att vara fullständig amatör, men det går inte att spegla sig i ytan direkt. Så nu till frågan, är det lönt att försöka jämna ut mindre nivåskillnader genom slipning av plattan när jag ska lägga klinker på hela ytan framöver, eller kommer det att räcka med lite flytspackling, samt fixet för plattsättningen?

För övrigt skulle det verkigen behövas en FAQ - så gjuter du egen grund. Det finns massvis med information i forat, men utspridd över många, många trådar.
 
Väl nästan en fördel om ytan är ojämn, har fått för mig att spacklet sitter bättre.

Protte
 
Flytspackel borde funka enligt min mening. Personligen skulle jag anlita någon som är van att göra det. Kostar en del men då blir det också bra. Lycka till, och du....jättebra att du gjorde allt själv. Bara för att det är första gången behöver det inte bli dåligt ;)

Lägg ut nån bild på skapelsen vettja !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.