Hej.

En bekant har gjutit en platta på 212 m2. Det har kommit en faktura på 117 000 exkl. moms. I detta pris ingår gjutning, betong samt skurning med helikopter.

Detta var i Jönköping och firman som utförde det kommer från strax norr om Norrköping. Det var 2 gubbar i 1 dag.

Den enda som står i specifikationen är gjutning och slipning av grund.

En enkel kalkyl jag gjorde själv var:
priser exkl. moms.

2 man - 16 timmar a´ 350 kr = 5600:-
Betong - ca 26 m3 a´ 1200 kr = 31200:-
Resekostnad ?? kankse högt 1500:-
Maskin hyror ?? kanske högt 5000:-

Total: 43 300:-

Har jag räknat fel?
 
Låter ju rätt... armering och makadamen då?
 
De packade upp makadamet satte grund elementen själva, armerade och isolerade själva. Materialet såsom armering och isolering har kommit på seperat faktura.

Men hur jag än räknar på de så kan jag aldrig få det till 117 000:- det är helt omöjligt. Kanske någon som är van att räkna bygg? Det som de isåfall tycker ha tillkommit är att när de gjutit grunden så skurades den inte utan de kom tillbaka och slipade den. Men vilken efter fick göras om för att i garaget fanns inget fall till brunnarna (bara ett lokalt jättefall som började 20 cm från brunnen). Mina erfarenheter från gjutning i betong brancshen är ju att man skurar efter några timmar för att få en tät o stenhård yta, dvs man skurar uppden fina cementen i ytan.

Rätt eller fel?
 
Vet att denna tråd är gammal.

Liten kommentar: Ingick inte markarbetet? Dvs att frakta bort lerjorden, maskin för det, dit med ny jord?
Men detta är helt sjukt. HAr fått in liknande indikationer/offerter. Så fort man nämner ordet offert på husgrund kostar det 200 000, Förstår det inte.
 
Det är som optiker o tandläkare. En del tar ut monopolitiska priser. Tyvärr så är det marknaden som bestämmer priset. Det enda man kan göra är att försöka hitta någon som fakturerar per timme eller göra det själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.