Hej,

Har tänkt att fixa iordning kanten vid garageporten, men har aldrig gjutit förr. Så hur gör jag detta bäst? Armeringsnät?

Det jag skulle vilja ha är en 90 graders vinkel mot asfalten. Garaget har troligtvis används för att köra in bilen, verkar så på asfalten (hjulspår). Dock kommer jag aldrig att köra in bilen, är det ändå bäst att gjuta fast ett kantskoningsjärn för framtiden? Eller är det bara onödigt?

Kan ardex a46 vara lämpligt att använda? Ett mediumbrunt fiberbräde ligger bredvid en kant med exponerad betong och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpass och måttband används vid byggarbete för att kontrollera planhet och mäta avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpass på ojämn betongyta, måttindikering synlig, fokus på vattenpassets libell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon som har några tips/erfarenheter att dela med sig av?
 
B
Jag hade nog borrat ett antal hål in i befintlig betong, ca 45 vinkel kanske 5cm djupa och slagit i 6 eller 8mm armeringsjärn. Kanske 50-70cm cc eller så.

Ska man vara noga så fäster man dem med ankarmassa, men det kan nog funka med billigare produkter också. Eller bara cementslurry.

Ett längsgående armeringsjärn fästes sedan i dessa järn.

Gjut med grovbetong. Gör en enkel form.

Täck hela kalaset men plåt om du vill få det snyggt, t.ex. denna:

https://www.hornbach.se/p/rafflad-plat-alberts-l-form-aluminium-natur-135x30x1-5mm-2m/6449025/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.