Sitter med en 10år gammal gjutjärnskamin och funderar på att byta till en braskamin.
Min fråga är om en ny modern braskamin får upp värmen snabbare än en gjutjärnskamin?  Är det värt den investeringen, för som det är nu så tar det lång tid att få det varmt.

Mvh
Lewen
 
Om det är värt det kan jag inte uttala mig om, men en skillnad med en kamin är att kaminer är utrustade med fläktar som blåser ut luften i rummet. Det gör att värmen snabbare sprider sig. Det antar jag att din gjutjärnskamin inte gör?
 
hmm är väl inte så att alla braskaminer har fläktar? däremot så nyttjar väl de flesta kaminer idag konvektion. Dvs de skapar ett självdrag genom sig själva å värmer därigenom luften. Antar att den beskrivningen inte var helt bra. Jag tror inte det är lönsammt att byta ut kaminen jag menar ved är ju så billigt. Däremot kan dte ju vara fräckt med en kamin.
 
Ok, den här konvektionen som braskaminer har verkar vara oerhört effektiv med just att få upp värmen snabbt. För med gjutjärnskaminen så måste ju först järnet bli varmt för att sedan stråla ut värmen, vilket känns som onödigt lång tid.

Funderar på en braskamin från Contura eller Camina, någon som har erfarenhet av dessa?
 
Lewen skrev:
Sitter med en 10år gammal gjutjärnskamin och funderar på att byta till en braskamin.
Vi gjorde tvärtom, bytade en Handölkassett mot en vedkamin av gjutjärn, Celtic från Waterford. Det var inget fel med Handöl men Celticen har en lite värmeväxlare för vatten och ser mycket snyggare ut i emajl. Kassetten väger ~90 kg, Celtic mer än 200 kg. Subjektivt känns det inte som tiden tills man märker värmen från elden har ökad avsevärd. Skönt med tunga Celticen är att den lagrar mycket mer värme och avger den en längre tid efter glöden har minskad, nästan som en kakelugn.

Fördelen med en nyare vedkamin är eventuellt att nästan alla har nu keramiskt inklädda brännrum, förvärmd tilluft osv. Dem ger renare förbränning och har högre effektivitet. Om din gjutjärnskamin har det inte, t.e. svart rök kommer ut ur skorstenen även efter brasan har kommit igång, så kan det vara värd att investera i en ny.
 
Snacka om direktreklam !! :surprised:
 
Jag skulle vilja veta om det går att installera en braskamin i befintlig kakelugn. Braskaminsskorstenen går ju i regel rakt upp, kan man böja skorstenen så att den går in i kakelugnen, öppningen är ju där ganska låg men det skulle vara bra om man kunde använda befintlig skorsten då och samtidigt få upp lite värme då i kakelugnen.
Det tar ju ett dygn att få upp värmen i kakelugnen medans braskaminen värmer ju direkt.
 
LeffeB skrev:
Jag skulle vilja veta om det går att installera en braskamin i befintlig kakelugn. Braskaminsskorstenen går ju i regel rakt upp, kan man böja skorstenen så att den går in i kakelugnen, öppningen är ju där ganska låg men det skulle vara bra om man kunde använda befintlig skorsten då och samtidigt få upp lite värme då i kakelugnen.
Det tar ju ett dygn att få upp värmen i kakelugnen medans braskaminen värmer ju direkt.
Hur ska du få plats med en braskamin i kakelugnen? Det innebär stora ingrepp i en kaklugn vilket är synd. En kakelugn är en utmärkt värmekälla tack vare sin konstruktion. Om du stoppar in en braskamin i kakelugnen lär det ju inte bli varmare fortare, röken går ju fortfarande tre vändor i kakelugnen, det är ju den principen som gör att den är så effektiv. Nä, var rädd om kakelugnen eller montera ner den men böka inte in en braskamin i den. Det är att häda. Hej svejs!
 
Lewen skrev:
Ok, den här konvektionen som braskaminer har verkar vara oerhört effektiv med just att få upp värmen snabbt. För med gjutjärnskaminen så måste ju först järnet bli varmt för att sedan stråla ut värmen, vilket känns som onödigt lång tid.
hur långt tid pratar vi om? Är det kallt i rummet så tar det ju tid att få temp upp oavsett vad man eldar i.
Är din gjutjärnskamin tätt inbyggd i en öppen spis eller står den fritt i rummet? Är den inbyggd så kan du kanske göra ett hål och montera en fläkt i kopan ?
Står den fritt i rummet så värms luften som strömar runt järnet och cirkulerar av sej själv. Den bör ju börja avge värmen efter en kvartes eldning ....
En plåtlåda är en plåtlåda och kanske utsidan värms 10 min snabbare och fläkten blåser luften runt med större fart är självcirkulation men jag skulle inte slänga ut pengarna för att få några minuter i vinst och oljud från fläkten.
Gjutjärn är det mest hållbara material när det gäller en eldstad och plåtlådor är bara en nödlösning , tycker jag :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.