I höst och vinter har vi haft så mycket strul med vår gamla gjutjärnskamin och nu har det uppstått ytterligare problem. Jag drar historien lite kort, hade haft eldningsuppehåll i cirka ett år, gjorde en härlig brasa nu i höst och då ryker det in som tusan. Efter två sotarbesök och brandskyddskontroll får de ut ett riktigt stort fågelbo. Vi proveldade några gånger och det funkade utmärkt. Därefter svärtade vi kaminen och förutom att det luktar apa så blir det os/rök som lyckats sätta igång brandlarmet flera gånger. Oset/röken kommer oftast efter en stunds eldande, när den blivit riktigt varm. Är det fler som varit med om samma efter svärtning? Eller har andra förslag? Det är inget fel på draget...
 
  • Gammal gjutjärnskamin, svart kakel, vedförvaring, trägolv, prydlig interiör, vintage, värme, hemtrevlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Appelqvistarna skrev:
I höst och vinter har vi haft så mycket strul med vår gamla gjutjärnskamin och nu har det uppstått ytterligare problem. Jag drar historien lite kort, hade haft eldningsuppehåll i cirka ett år, gjorde en härlig brasa nu i höst och då ryker det in som tusan. Efter två sotarbesök och brandskyddskontroll får de ut ett riktigt stort fågelbo. Vi proveldade några gånger och det funkade utmärkt. Därefter svärtade vi kaminen och förutom att det luktar apa så blir det os/rök som lyckats sätta igång brandlarmet flera gånger. Oset/röken kommer oftast efter en stunds eldande, när den blivit riktigt varm. Är det fler som varit med om samma efter svärtning? Eller har andra förslag? Det är inget fel på draget...
Ja, i höstas plockade vi isär och borstade ren vår norska gamla etagekamin. Vi svärtade in den och använde pannkitt när vi satte ihop delarna igen. Det tog ett antal ”bränningar" innan det slutade att osa och ryka. Vet inte om det var ett dåligt kitt eller dålig svärta, men nu är det inga problem och luktar inte annat än bränt järn om man lyckats hetta upp den alltför mycket. Vi är glada att vi gjorde detta redan i höstas då man fortfarande hade möjlighet att vädra rejält! Så jag hoppas att det även i ditt fall bara är att bränna på tills det gett med sig! Lycka till!
 
  • Gilla
Appelqvistarna
  • Laddar…
A Appelqvistarna skrev:
I höst och vinter har vi haft så mycket strul med vår gamla gjutjärnskamin och nu har det uppstått ytterligare problem. Jag drar historien lite kort, hade haft eldningsuppehåll i cirka ett år, gjorde en härlig brasa nu i höst och då ryker det in som tusan. Efter två sotarbesök och brandskyddskontroll får de ut ett riktigt stort fågelbo. Vi proveldade några gånger och det funkade utmärkt. Därefter svärtade vi kaminen och förutom att det luktar apa så blir det os/rök som lyckats sätta igång brandlarmet flera gånger. Oset/röken kommer oftast efter en stunds eldande, när den blivit riktigt varm. Är det fler som varit med om samma efter svärtning? Eller har andra förslag? Det är inget fel på draget...
Har också vart med om att det luktar rejält efter svärtning, då använde jag den svärtan som kom med min vedspis. Det försvann dock efter ett par eldningar i den som ovan beskrivit. Hoppas det ger sig!
 
  • Gilla
Appelqvistarna
  • Laddar…
Tack för era input, jag ska elda på och håller tummarna för att det ger med sig så småningom. Men skönt att höra att vi inte är ensamma om problemet.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.