Hej,
Brunnen är frilagd från betong men jag kan inte få loss den från avloppsröret. Det ser i alla fall ut som jag bilat fram avloppsröret men det kanske är en muff eller nått? Är den gängad eller behöver man bila ytterligare?

/Anders

IMG_0907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, gängad är den inte men det kan kärva rätt ordentligt i muffen. Föreslår att du bilar ur lite till och sågar av röret och sätter en muff.
 
  • Gilla
mr_chippen
  • Laddar…
Krilleman
Det brukar vara krympmuff på gjutjärnsbrunnarna. Går inte att få isär.

Bila fram så du kan ansluta på rakt rör till vänster om brunnen!
 
  • Gilla
Demmpa och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar!
Jag kan nog bara bila 10 cm till sen kommer det nya klinkergolvet. Frågan om det räcker för att komma åt och såga? Röret är väl järn också antar jag, huset är byggt 67?
 
När jag bytte golvbrunn i min dusch från 67, så var det blyat runt skarven. Om jag inte minns fel så värmde jag ordentligt med gasolbrännare, samtidigt som jag bröt med en kofot....
 
  • Gilla
mr_chippen
  • Laddar…
Jag har också varit ute för samma scenario, men då med en glasbetongvägg som omöjliggjorde att bila upp tillräckligt.

Jag slog därför sönder brunnen bit för bit med handslägga, kapade vad som gick med tigersågen och spräckte sedan rördelen som sitter invändigt i muffen.
Men man måste vara försiktig så att man inte spräcker muffen. Viktigt är också att röret sitter fast rejält i andra änden, så att du inte orsakar skador där istället.

Sedan får du putsa och stålborsta (sätt trissa på skruvdragaren) lite invändigt för att, om du har tur, kunna få in ett 75 mm plaströr.

Ett annat alternativ är att du köper en golvbrunn med 50mm utlopp och sätter en övergångsmuff (i gummi) om du bara kapar röret.
 
  • Gilla
mr_chippen
  • Laddar…
Tack för bra info :)
Det lutar nog till att försöka bila upp och kapa röret ändå. Frågan är om tigersåg att föredra framför rondell?
 
Gamla plaströr spricker sönder lätt, så jag skulle nog använda en liten rondell (typ dremmel) eller handsåga med bågfil.
 
När jag gjorde samma sak så använde jag tigersågen, det tog lite tid men skönt att slippa alla gnistor
 
Plaströr? Jag tycker det liknar gjutjärn..

Använd tigersåg, och så köper du riktiga kvalitetsblad (lämpade för gjutjärn)
 
Krilleman
GoForIt skrev:
Plaströr? Jag tycker det liknar gjutjärn..

Använd tigersåg, och så köper du riktiga kvalitetsblad (lämpade för gjutjärn)
Ja du har nog rätt, skymtar man inte en kant på "gjutjärns-skon" i vänsterkant på hålet?!

Då är det bara bila 10cm till så borde det finnas en snutt rör bakom muffen att ansluta på.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.