Jag håller på att fixa lite i källaren i vårt 30-tals hus.
Jag skall byta delar av avloppsstammen och undrar vad jag skall använda i övergången mellan gjutjärn och pvc. som ni ser på bilden är det ett 160mm gammalt gjutjärnsrör som skall bytas.
Jag har tänkt att byta den sektionen ni ser på bilden (1m).
Kan jag bara köpa ett nytt 160 mm rör och skjuta in i den gamla kopplingen eller bör jag kapa kopplingen och använda någon formgav adapter?
Att tillägga är också att detta skall gjutas in i golvet.

Tack på förhand!
 
  • Grått avloppsrör i uppriven betonggolv med kabel och rördelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför bara byta 1m? Gör åtminstånde hela rummet klart så du inte behöver bila upp det rummet igen.
 
Absolut! Därför att det är ett ganska litet rum som bara är ca 1,5 meter djupt. Men visst tanken slog mig att ta hela nästa sektion också, eller bara kapa där rummet slutar.
I vilket fall som helst så kvarstår frågan, hur är bästa sättet?
 
Mazen Mazen skrev:
Tex..
[länk] Shopping&utm_campaign=Google&utm_medium=cpc&utm_term=4193&gclid=EAIaIQobChMI9rTp96vq-gIVzwJ7Ch1I8QySEAQYASABEgJryvD_BwE

Biltema har åxå..
[länk]
Mazen Mazen skrev:
Tex..
[länk] Shopping&utm_campaign=Google&utm_medium=cpc&utm_term=4193&gclid=EAIaIQobChMI9rTp96vq-gIVzwJ7Ch1I8QySEAQYASABEgJryvD_BwE

Biltema har åxå..
[länk]
Mazen Mazen skrev:
Tex..
[länk] Shopping&utm_campaign=Google&utm_medium=cpc&utm_term=4193&gclid=EAIaIQobChMI9rTp96vq-gIVzwJ7Ch1I8QySEAQYASABEgJryvD_BwE

Biltema har åxå..
[länk]
Är det ok att gjuta in dessa?
 
Ta bort/slå sönder gjutjärnsröret fram till skarven. Tryck in ett 110 plaströr in i gjutjärnsröret så det går in i nästa rum. Du får inte skjuta in någon skarv på plaströret i gjutjärnsröret!! Se till så det inte är någon gren på biten du sticker in. Gör en gjutning med betong runt rören så det blir tätt.
 
O Oaken skrev:
Ta bort/slå sönder gjutjärnsröret fram till skarven. Tryck in ett 110 plaströr in i gjutjärnsröret så det går in i nästa rum. Du får inte skjuta in någon skarv på plaströret i gjutjärnsröret!! Se till så det inte är någon gren på biten du sticker in. Gör en gjutning med betong runt rören så det blir tätt.
Tack!
 
A Adam Sterud1 skrev:
Är det ok att gjuta in dessa?
Feencos ska vara der Biltemas vet jag inte, men bör stå i mont anvisningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.