Hej.
Tänker gjuta några keramik insatser till min viadrus panna för att testa om det blir bättre förbränning.
Om det mot förmodan skulle lyckas fullt ut så blir mitt nästa problem, tål gjutjärns tuberna verkligen en temperatur på kanske 1000-1300c ?
 
Undrar hur tuberna håller då. dom blir ju iofs kylda av vattnet på insidan men det lär ju inte vara bra i längden ändå.
 
Ingen fara, så länge du har vatten på "insidan" kommer järnet inte upp i mycket mer än vattentempen.
 
Ok va bra då är det bara att börja laborera då.
 
Ska du klä in pannväggar med keramik ?eller nåt i botten:confused:Du medelar väll hur det går sen:?:)
 
Snart tror jag på 97% verkningsgrad :D
 
Jag tänkte gjuta på insidan av "ved" luckan och göra kanaler i "gjutningen" så att jag får 5st utblås ett för varje tub och ett till själva elden.
Jag tror att det vär på detta forum jag läste om någon (kan det vara v-g) som fick bättre förbränning efter montering av stenar där.
Det plus lite bättre spridning av luften kanske gör susen.
 
Nix var inte jag som satte stenar där. Kan du inte göra samma sak? Dvs sätta stenar men med kanaler i. Verkar ju enklare än att gjuta järn.

Glöm inte meddela oss "riktiga" pannägare hur det går med fläkten. ;)
 
Jag har provat med stenar, men dom vill bara spricka när man borrar hål i dom.
Så därför tänkte jag gjuta med eldfast cement och göra kanaler i cementen innan den stelnar får väl stoppa in rör i den för att leda luften dit jag vill.
 
Just vad jag tänkte föreslå. Kanalerna får du enkelt med "lost wax" gjutning. Men ta gips eller vad du vill som vax.

Sugrör eller vprör går lika bra det.

Så fort det stelnat lite så drar man ur rören.

Med gips så väntar man till bruket brinner och sen är det bara att peta ur eller låta ligga i blöt.
 
Jag tänkte fylla på med lite extra info.
Jag har inte gjort någon keramik än, men jag har labbat lite mera med justering av primär/sekundär luft med hjälp av tips och råd från olle45 på pellets.info forumet.
Och märkt att det knappt behövs någon primär luft alls när det väl brinner riktigt.
Då räcker dett att primärluckan är öppen endast 4-5mm (om ens så mycket) och det medför en väldigt fin förbränning.
Jag har inte vägt någon ved men att dömma av sotet i pannan så är förbränningen riktigt bra nu endast lite vitt/ljusbrunt sot på retardrarna.
Och jag laddar mina 1500l från ca35-40c till drygt 90c (vågar inte lita hundra på mätarna därav ca) på en "halvpanna" med shunten lite öppen vid start.
Min nya tanke då blir att jag skall testa och ställa eldfast tegel på gjutflänsen som går runt pannan ca 15cm under tuberna (från den flänsen och upp mot tuberna efter sidorna)det borde ju öka temperaturen i hela "förbrännings" utrymmet och därav även förbättra förbränningen av gengas och andra gaser.
 
Redigerat:
Ska du klä 3sidor med sten ? Typ som taket oxå?:)
 
Nej inte taket än.
Bara sidorna från gjutkanten och upp till tuberna och även bakdelen av eldstaden också.
 
Okej nåt liknande ser det ut i min kamin som ja just köpt !Dom stenarna ser ut att sitta ihop med nåt slgs lim, frågan är ju bara om det håller i en vedpanna?Så fall är det väll bara och göra rent och typ mura upp.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.