Hej,

jag funderar på att installera en kamin i mitt hus, och är i valet och kvalet mellan gjutgärnskamin eller braskamin.

Då det är ett mindre hus (ca 40 kvm) är jag ute efter en kamin som inte tar för stor plats, men som värmer upp rummen på ett optimalt sätt. Det är även viktigt att kaminen har så miljövänlig förbränningsteknik som möjligt. Stugan har idag ingen skorsten.

Vilken kamin värmer bäst - gjutgärnskamin eller braskamin?

Tacksam för tips!
 
Gjutgärnskamin ger mycket värme snabbt, och svalnar därmed fortare. En braskamin med en hel del massa - oftast som täljsten - fördelar den värme som elden genererar under en längre tidsperiod. Föredrar själv den senare varianten.
 
  • Gilla
Lars Ivarsson1
  • Laddar…
Kan bara prata för braskamin. Installerade en Camina i höstas, ser ut som en modern rund Cuntura, och jag kan säga att det värmer som faan. Men jag har 120 m2, du hade ju 40m2 så det kanske räcker med en gjutjärns. Jag satte in skorsten från Nvi och det verkar funka. Alltihop gick på c:a 30k med installering.
 
lemma skrev:
Gjutgärnskamin ger mycket värme snabbt, och svalnar därmed fortare. En braskamin med en hel del massa - oftast som täljsten - fördelar den värme som elden genererar under en längre tidsperiod. Föredrar själv den senare varianten.
Det beror väl helt på vilken typ av gjutjärnskamin det är? Jag hade i mitt förra hus en Vermont Castings gjutjärnare och till mitt nya hus pratade bygghandeln på mig en Kastor med täljsten......vilken besvikelse rent ut sagt. Lyckades faktiskt lämna tillbaka den och köpte återigen en Vermont C....garanterat marknadens längsta brinntid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.