Ska gjuta en oisolerad platta på makadammbädd för lösdrift, plattan blir 5,5x16,3m, plattan blir 10cm tjock och det är voter utmed sidorna och under blivande väggar, voterna är ca 20cm djupa, alltså allt som allt 30cm betong närmast formen sen 10cm över den stora ytan.
hur tätt och hur bör man regla formen? formen i sig består av 1"6 virke
hur mkt stöttor, snedsträvor osv behövs? hur stort blir egentligen trycket(vid vad som känns som en väldigt låg form) mot formen?
blir trycket det samma överallt eller är det nånstans man bör staga kraftigare? t.ex. hörn eller långsida.
Hur förstärker man när det inte går eller nästan inte går att slå ner nå stöttor i marken pga markförhållanden?


mkt frågor men alla är väl nybörjare nångång här i livet
 
Jag satte stolpar med ca 2 meters mellanrum, med snesträvor.
Sedan skottade jag mot grus och jord runt hela formen. Inga rörelser alls:)
 
ja du ser, frågade en gjutare som kommer närvara när betongen kommer och han sa åtminstone 80cm mellan stöttorna, oklart dock om det bara menades en nedslagen pinne dikt an formen eller dubbelstöttat.

jag har iaf börjat slå ner ca 2"2-2"3 (mellanlägg från virkestravar av blandad storlek) på mellan 50 och 100cm avstånd till formen, dvs där det går att slå ner något, paddad makadam som börjat tjäla är ingen hit!
och sätter sen en regel mellan form och nedslagen pinne så lågt det går i båda ändar och gärna med en stående brädbit närmast formen så stöttan trycker på båda formbrädorna,
får se på fredag hur det går, om vi får skotta betong i trädgårn eller inte =) men uppgrusning på utsidan blir det så gott det går
 
Mikael_L
Hur stadigt det behöver vara måste ju också bero på om kravet endast gäller att hålla betongen kvar i formen eller om man också kräver så gott som spikraka sidor på plattan.

Dvs om man godkänner lite utböjning av formen mellan stöden eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.