Hej
Denna frågan har säker diskuterats här innan men jag har inte lyckats finna något lämpligt svar.
Jag skall nu till våren gjuta en mur som är ca 70cm hög och 30cm bred.
Den kommer att vara i en vinkel (se bild)
Kommer först att gjuta en grundsula därefter skall formen göras för själva muren.
Nu är det så att jag skall på ett ställe i muren göra en radie.
Jag är lite osäker på hur man gör detta på bästa sätt och vilket material man skall använda.
Jag bifogar en bild med hur själva muren skall se samt hur jag har tänkt bygga formen.
Skall man ha 12mm formplyfa för den svända delen eller någon typ av masonit som är lättare att svänga?
Snälla ge mig lite goda rås så vore jag tacksam.

Mvh
Anders
 
  • Mur.jpg
  • Form_1.jpg
  • Form_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du är ju inne på rätt spår ser jag av bilderna. Jag är osäker på om du fixar att böja formplyfa så, men knepet då är att såga spår med cirkelsågen kanske genom halva eller 2/3 av plyfan på "baksidan", ganska tätt, så att du kan böja den. Sök lite på nätet så hittar du säkert exempel på det.
Eller som du säger masonit, men då kanske du får sätta ganska tätt med "radiebitar" som stöd.

Du behöver inte heller ha hela skivor som stöd, utan det räcker om du sågar ut "bananer" med kanske 200mm bredd eller så. Då får du ut ett gäng ur varje skiva. För att få lite bättre stabilitet i dom kan man limma ihop 2-3 stycken så den blir lite tjockare också.

Bygg en liten jigg med en sticksåg, eller överhandsfräs på en arm och en skiva under som stöd som du fäster biten som ska sågas (eller fräsas) i, då gör du enkelt och snabbt många bitar. Radien ändrar du genom att bara ändra längden på armen. Låt den sticka ut en bit förbi centrum och flytta där, sågen/fräsen låter du sitta fast i sin ände.

Hoppas du förstår min kanske lite förkortade förklaring.
 
Du kan inte tänka dej att mura upp och sedan putsa svängen?
 
Tycker också du är inne på rätt spår med dom formsågade plywoodarna.

På dom hade jag valt att sätta stående råspont och täckt den med fuktad masonite för att få en slät yta.
 
thomasx
Tackar. Jag är också orolig för att det kan vara svårt att böja skiva, den finns ju även i 9mm tjocklek. Kanske skall överväga att använda en sådan och såga spår i den. Kan ju göra ett test på det.

mycke_nu
Jagt var inne på att från början mura och putsa hela muren men jag har släppt den tanken så tyvärr är det inte ett alternativ.

larsbj
Har aldrig tänkt på idén med stående råspont.
Det är inte dumt alls.
Då kan det räcka med 2 skivor med utsågad radie och därefter stående råspont som täcks med masonite.
Då bör jag få en stark konstruktion och som står emot krafterna.
Muren blir ju inte så hög så det borde räcka.
 
Hej.
Jag har format radier i en platta med just masonit. Jag skruvade flera lager (fyra tror jag) och det blev väldigt starkt. Se till att skruva inifrån så att inte skruven gjuts in i plattan.
 
csam11 skrev:
Hej.
Jag har format radier i en platta med just masonit. Jag skruvade flera lager (fyra tror jag) och det blev väldigt starkt. Se till att skruva inifrån så att inte skruven gjuts in i plattan.
Jag vet inte om du limmade mellan lagren med masonit, men gör man det blir det riktigt superstarkt och formfast.
 
Det finns en typ av masonit som borde gå att använda det du har tänkt göra. Det har spår utsågade på baksidan så den är lätt att böja. Vet inte vad den heter men om du åker till en bygghandel så vet de vad det är frågan om
 
CSAM
Masoniten är väl bara ca 4mm tjock, hade du då skruv som bara gick in 3mm, eller lät du dem gå igenom och sedan kapade dem på insdan eller hur gjorde du?

thomasx
Limma är ingen dum idé alls.


Om man använder masonit skall den då vara oljehärdad eller vad rekomenderas?
 
det som jag ser som ett problem med detdär är att du får ganska stora krafter om du tänkt göra en gjutning och då bör du tänka på att trycket som du belastar med ska klara samma krafter som om du skulle ha en 2m hög vattenpelare i formen så det är inte så små krafter och normalt brukar man försöka undvika gjuta högre än 40 cm i stöten då det motsvarar 1m vattenpelare

men min tanke är att ta råspont och sätta fast dom på typ trallvirke som du sågat i en radie så du får 3-4 råspont på en sådan bit och låter dom överlappa varan så den biten med radien sitter på en hel råspont som har stöd på en radie från ett andra paket
typ sätta ihop dom i delar på tre och tre och sen sätta en råspont mellan dom och skruva fast lika många nya radiebitar som fästs i alla bitarna
och detta för att få många fästpunkter för att ta ut de krafterna som kommer bli, så sätter du fast 2x4" innåt mot centrumpunkten så det blir som en solfjäder och förankra det ner i marken från en punkt runt 10cm upp och en från toppen (från varje så blir det 20st råspont som du använder så kommer du få 10st strävor mot mitten från botten och toppen och kanske en från mitten men med en 2x4" som fördelar ut krafterna från minst tre olika radierbitar så bör det nog räcka med en hög och en låg som går mot förankringen )
(du vill inte råka ut för att det börjar böja sig när du gjuter då du först kommer se det efter du rivit formen och då är det för sent )
och går de vertikala stöden upp en bit över formen så kan du använda det som stöd för den ytre radien men hur mycke stöd du behöver beror på hur högt du ska gjuta åt gången och när du har grunden i formen så sätter du upp massonit i den och släppmedel på den

men annars så kan det vara en tanke att ta en plåt och svetsa fast L-profiler vertikalt och stöd som du skruvar fast i dom och då kan du bestämma radien genom längden på stöden och förankringspunkten och frågan är om det är lättare eller svårare men det beror på vad man kan och har tillgång till
 
Det är nog inte masoniten som finns som spårsågad variant utan det är nog med stor sannolikhet MDF - Jag kan ju ha fel iofs...
 
Är det en stödmur du ska gjuta? Om den "inre" vinkeln inte är synlig kanske du kan göra en ursparing i frigolit? Bör bli betydligt mindre jobb iaf.
 
Japp jag kapade skruvarna efter hand. Jag använde "vanlig" masonit ca 4mm utan limm, utan spår. Blanka sidan in mot betongen. Det blir som sagt mycket starkt när du skruvar lager på lager. Nu är min radie under mark men när jag rev formen såg jag att det var en snygg yta. Håller med om att du kommer att få mycket stora krafter i botten av formen men det är "bara" att staga ordentligt. (mycket jobb...) Botten får du starkast om du formar sulan så bred att du kan skjuta eller skruva fast en 2"4 i botten som du fäster formen innanför. Då flyttar sig åtminstone inte den nedersta delen av formen.
 
  • Gilla
jesper_t
  • Laddar…
C csam11 skrev:
Japp jag kapade skruvarna efter hand. Jag använde "vanlig" masonit ca 4mm utan limm, utan spår. Blanka sidan in mot betongen. Det blir som sagt mycket starkt när du skruvar lager på lager. Nu är min radie under mark men när jag rev formen såg jag att det var en snygg yta. Håller med om att du kommer att få mycket stora krafter i botten av formen men det är "bara" att staga ordentligt. (mycket jobb...) Botten får du starkast om du formar sulan så bred att du kan skjuta eller skruva fast en 2"4 i botten som du fäster formen innanför. Då flyttar sig åtminstone inte den nedersta delen av formen.
Skall man behandla masoniten på något sätt för att den skall lossna när man river formen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.