Hej

Har lurkat på forumet i många år och varit reggad i något år. I höstas köpte jag (vi) mitt första hus efter att alltid ha bott i lägenhet. I familjen har vi dock alltid haft lantställe och med ett gammalt bil- och mc-intresse är jag van vid både mek och problemlösning så att äga ett hus kände jag att det är en baggis. :) Själva huset får jag presentera i en annan tråd. Nu till min fråga:

De förra ägarna anlade med hjälp av någon liten firma för 5-6 år sedan en betonguteplats vilken vi föll hårt för. Betongen har lite sprickor här och där men efter att ha bilat upp sprickorna lite verkar de inte vara genomgående så de kommer jag bara fylla igen och snygga till. Jag har dock noterat att marken sjunkit lite på nåt ställe vid betongen och i dag grävde jag lite för att se hur det såg ut under.

Det förefaller alltså vara ett hålrum under betongen. Är det rimligt att det blir så? Är det uttänkt? Bör jag göra något åt detta och i så fall vad?
 
Redigerat av moderator:
Det beror helt och hållet på hur grundläggningen ser ut. Står den på plintar t.ex. så är det absolut inga konstigheter att det blir håligheter på sina ställen.
Har du möjlighet att på ett relativt enkelt sätt ta reda på förutsättningarna?
 
  • Gilla
Fryken
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Det beror helt och hållet på hur grundläggningen ser ut. Står den på plintar t.ex. så är det absolut inga konstigheter att det blir håligheter på sina ställen.
Har du möjlighet att på ett relativt enkelt sätt ta reda på förutsättningarna?
Är det vanligt att man gjuter en platta på plintar? Ska se om jag kan få ta i byggaren för ytterligare info, annars kanske jag får gräva upp mer för att få en tydligare bild av konstruktionen.
 
Har den stått i 6 år och enbart har ytliga sprickor måste ju nån form av grundläggning skett. Tycker att jag ser en pordrän skiva med plastplugg när jag zoomar in på din bild
 
F Fryken skrev:
Är det vanligt att man gjuter en platta på plintar? Ska se om jag kan få ta i byggaren för ytterligare info, annars kanske jag får gräva upp mer för att få en tydligare bild av konstruktionen.
Nja, men väldigt vanligt att göra det på pålar. Är detta en enkel uteplats så hade plintar fyllt samma funktion. Om det finns någon så bör det finnas i ytterhörnena framför allt.
 
D Danne213 skrev:
Har den stått i 6 år och enbart har ytliga sprickor måste ju nån form av grundläggning skett. Tycker att jag ser en pordrän skiva med plastplugg när jag zoomar in på din bild
Yes det dränerades i samma veva, vilket har varit lite svårt att kontrollera just pga den gjutna uteplatsen. :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.