Vi har ett problem som verkar omöjligt att lösa....
I vår stad så har Modulenthus köpt mark i ett område som kommer att bli jä...t fint!!
Som vanligt så får man köpa tomt med förutsättning att man köper hus av dom.
Vi har sedan tidigare satt en del KRAV på det hus vi skall bygga, och ett av dessa är hel platta med vattenburen golvvärme.
Alla krav utom grunden verkar enligt Modulenthus säljare möjligt att lösa.
Dom verkar inte vika en tum från den där j...a krypgrunden....

Är det någon som har köpt/byggt ett Modulenthus med helgjuten grund? Skulle vara bra att kunna referera till att "ni har ju gjort det förrut"....

Börjar bli lite irriterad, eftersom jag anser att Modulenthus har tappat en av de viktigaste punkterna i ett samarbete, KUNDANPASSNING!!!!
Trodde det bara var stat, kommun och landsting som inte behövde ta hänsyn till kundernas önskemål.... :surprised:
 
Modulent kan inte bygga med platta eftersom deras koncept bygger bygger på modulleverans från fabrik. För att kunna leverera moduler krävs golvbjälklag som håller ihop allt.
Deras nya varmgrund med avfuktare får nog anses som ett stort steg framåt från torpargrunden, men om det är den bästa grunden vet man ju först senare.

Vill ni köpa av Modulent så gäller deras varmgrund, som för övrigt går att kombinera med golvvärme.
 
Vi bygger med Modulent. Vi kommer att ha platta - MEN vi har källare. Det går bra.
Att sätta ett Modulenthus direkt på platta ser jag som omöjligt med deras modulteknik.

/Saren
 
saren2 skrev:
Vi bygger med Modulent. Vi kommer att ha platta - MEN vi har källare. Det går bra.
Att sätta ett Modulenthus direkt på platta ser jag som omöjligt med deras modulteknik.

/Saren
Jaha......där strök vi dom från listan. 8)


 
Platta på mark kan ses som riskkonstruktion om den utförs på fel sätt, likaså krypgrund. Men om dessa grunder utförs på rätt sätt, är båda bra grundläggningssätt. Platta på mark kräver en plan tomt, medan krypgrunden kan ta hänsyn till markvariationer (berg i dagen). Betongplattan är ofta snabbare att anlägga och därmed ett billigare alternativ. Det ska vara rätt grundtyp för tomtförhållandena. Därmed kan man inte kategoriskt döma ut krypgrund eller betongplatta.

När man väljer ett volymhus, är det kanske för att man vill veta att huset byggts med hög kvalitet av hantverkare som kan arbetsmomenten i en fabrik som har genomarbetade kvalitetsrutiner och kontroller. Väljer man ett stomrest hus, tar man en hantverkare på orten som förhoppningvis har ett gott rykte. Då är det du (din KA) och din besiktningsman som avgör kvalitén på hantverket.

Men detta är bara min personliga åsikt...
 
Ja, vad kan man säga. Det var det absolut bästa inlägget jag läst vad det gäller volymhus och krypgrund.

Precis så tyckte och tänkte vi.

Nackdelen som jag ser det med volymhusen är ju att man har svårt att ändra på planlösningar och dyligt, och man kanske inte kan få det exakt som man vill.
 
Rypos:
Säger som ovan, bra skrivet! :)

Nackdelen som jag ser det med volymhusen är ju att man har svårt att ändra på planlösningar och dyligt, och man kanske inte kan få det exakt som man vill.
Beror till viss del på husleverantör också! Naturligtvis är det svårare på volymhus. Men samtidigt är det lättare hos vissa (t.ex. Hjältevadshus som vi hade).
De man har hört är svåra är Älvsbyhus och Smålandsvillan... ::)
 
Tackar!

Volymhusens variationsrikedom sträcker sig generellt till spegelvändning, lägga till eller ta bort innerväggar, flytta fönster m.m. Däremot är det svårt att flytta t.ex. huvudentrén till en annan del av huset. Ofta har tillverkarna flera varianter av samma hustyp, så det brukar lösa sig.

Vi hittade en spegelvänd planlösning som passade perfekt på tomten, satte ett extra fönster, ersatte fönster med fönsterpardörr, flyttade ett annat fönster, tog bort en vägg, lade till en vägg. Jag vill inte påstå att det var speciellt svårt att få det som vi ville. Å andra sidan, har man särskilda krav med vinklar för att skapa dendär "imponator"-planlösningen, då får man nog satsa på Trivselhus eller liknande, men då kostar det också.

Jag tror vi blir jättenöjda med vårt lite traditionella 1,5-plans med källare, "Dalby2" från Modulent. Nu ska vi bara få grunden på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.