Hej allihop!

Ska riva ett 1800-tals timmerhus med nästintill intakt stomme och tak på ca 200 kvm (1½-plans) och bygga nytt hus i samma stil men lösvirke.

Den gamla grunden innehåller bla en väldigt fin huggen stengrund i granit och den skulle jag gärna behålla då stengrunder, i min meneing är bland det vackraste som finns. Min tanke var/är om man kan gjuta en platta med golvvärme men använda granitblocken som kantelement.

Har aldrig hört talas om det och vet inte om det fungerar. Min spontana tanke var att man måste få hela grunden homogen dvs att den huggna stengrunden sitter ihop med den gjutna platta och att graniten får stöd utifrån.

Det borde inte vara så svårt men jag skulle uppskatta kommentarer högt och lågt.

PS Om det är någon som vill ha ett timmerhus med fönster mm så maila mig så slipper jag riva det. Ligger i Dalarna. DS

Tack på förhand!
 
Hej!

Kan du inte mura med graniten upp till lämplig höjd och sedan ha isoleringsskiva (cellplast) mot graniten därefter gjuta en "mordern" platta innanför denna ram av granit och cellplast.

Blir antagligen inte lika energisnålt som dom moderna kantelementen men betydligt snyggare.

Mvh Alexandersson
 
Tack för svaret!

Det var något i den stilen som jag hade tänkt men blev orolig för att granitblocket skulle kalva/vika utåt och att det kan uppstå inördes rörelser mellan granit och den gjutna plattan.

I och för sig så står ju huset och tynger på granitblocken och borde således inte orsaka några problem.

Mera ideér!

Vänligen,

Bovfre
 
Hur du an gor behover du en grund for granitblocken. Att halla upp dom utifran ar nog ingen bra ide (det fortar ju hela ideen). Ska du bygga direkt pa den gamla grunden? Jag skulle nog har gjutit en sockel, stallt upp granitblocken fyll pa med singel och sedan isolerat, gjutit ny platta upp till granitblockens hojd... Men det ar svart att saga utan att veta mer. Risken ar dock att granitblocken blir en koldbrygga. Manga gamla hus har ju granitblocken aven en bra bit under marken sa det kan vara vart att grava upp dom om du nu vill ha en annu storre grund (kor betong under grund, granit ovan och anvand dom istallet for vanliga kantelement).
 
Låter som ungefär samma tanke som tidigare inlägg och det är väl något sådant som jag funderar på att göra.
Tänker också på att det borde gå att göra någon form av förankring i stenblocken som sedan kopplas ihop med armeringen i plattan och gjuts in i samma seans. Pliggar? Ankare?

Sockel att ställa blocken på, sedan isolering mot plattan sedan gjuta, i princip samma funktion som kantelement.

Det vore ju synd att göra fyllnadsmaterial av stenen...


Gärna ytterligare kommentarer.

Trevlig helg!
 
Hejsan!
Hur tjocka är granitblocken ?
Har varit med och monterat en granitsockel på en leca sockel till ett timmrat hus, dock var graniten bara 10 cm tjock
och stod på samma sockel som lecan stod på satta i bruk ock monterade med rostfria förankringsjärn i överkant och sedan fogade med cement bruk
Mvh. big.fisher
 
Tjockleken på granitblocken varierar lite men någonstans mellan 30-35 cm i tjocklek.

Har en annan fundering, vad tror om konstruktionen utifrån och in med:
Granit, förankring till kantelement, kantelement och sedan gjuten platta. Borde inte det lösa isoleringsfrågan?

Jaja, det verkar snart som att jag får testa lite helt enkel.

Tack allihop!
 
Din sista ide later ju bra. Ska du ha granitblocken som barande element eller inte? Personligen skulle jag nog anvanda granitblocken till att bara upp hela huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.