Hej,

Jag ska göra en tillbyggnad på ena långsidan på befintligt hus och har fundering på grunden.

Huset är i 1.5 plan och byggt på krypgrund under vänstra halvan (under kök, matrum och wc/dusch) och med källare under högra halvan (under vardagsrum, hall/trapp och sovrum). Huset är nog ursprungligen byggt på 20-talet med krypgrund (då bara 6x8 meter yttermått då denna huskroppens taknock går parallellt med 8-meters sidan) och källardelen är tillbyggd på 50/60-talet (denna huskroppsdel har taknock parallellt med 12-meterssidan)

Befintligt planlösning källare och entreplan:
Planritning som visar befintlig källare i ett hus med markerad tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Planritning över en våning i ett hus med markerade områden för tillbyggnad, möbler och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Med tillbyggnad blir entreplan:
Ritning av entreplan för ett hus med måttsatta rum, möblering och en markerad tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Grund för tillbyggnad ska vara gjuten platta på mark med golvvärme.

Eftersom det är rätt så hög sockel på befintligt hus (500 mm) och att vi vill putsa ihop gammal sockel med ny så tänker vi att det blir bäst med lecasten istället för färdiga L-element.

Väggar i tillbyggnad blir träregelstomme med putsad fasad (likadant som befintligt).

Så här tänker jag mig en sektion på grunden:

Sektionsritning av grundkonstruktion med murblock, cellplast och betong för tillbyggnad.

Mina funderingar jag har (och som jag hoppas få lite kloka svar på är):
1. Är Lecastenen i sig tillräckligt isolerande för att bryta köldbrygga eller ska jag lägga en 100 cellplast stående insida mot mur?
2. Ska jag knyta samman betongplattan med (form)muren för att motverka rörelser (ev. ta en bredare mursten och låta plattan gjutas in ~100 mm)?
3. Hur ska jag knyta samman den nya plattan mot befintlig sockel på bästa sätt (befintlig grundmur är från sent 20-tal med stora natursten och betong)?

Bild befintlig yttervägg/sockel som ska gjutas ihop med nya plattan.
Grund av äldre hus med synlig sockel och spricka vid jordytan, omgiven av grus och verktyg inklusive spade och kvast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



4. Vi har även planer på att gjuta igen den befintliga krypgrunden för att få en sammanhängande känsla i golvet mellan tillbyggnaden och "det gamla". Vi har inga stora problem idag med krypgrunden förutom att det sviktar lite i golven och att det är radonrisk i marken. Med ny platta kan vi få in golvvärme, lägga radonventilation och få en enhetlig känsla i golvet mellan tillbyggnad och gammal del.
Är det något som är bra att tänka på när man gjuter igen krypgrunden?

Hoppas jag lyckats göra situationen och frågeställningarna klara.

Tack på förhand för kloka svar. :D
 
En förtydligande bild på min fråga 2 i förra inlägget:

Schematisk bild som visar en detalj av ett byggprojekt, troligen en konstruktionsdetalj.
 
Ytterligare förtydligande:
Då jag ska ha golvvärme i nya tillbyggnaden samt i plattan på den gamla omgjorda krypgrunden så lägger jag 2 separata slingor så att det inte blir en massa övergångar med rör eller avlopp mellan dessa plattor. Jag tänker att om det rör på sig så är det säkrast att det är separerat.

Det ju enkelt att separera slingorna men däremot så måste jag ha åtminstone 1 punkt där det går över en slang (framledning och retur) till golvvärmens fördelare som kommer sitta i tillbyggnaden ( i vägg mellan hall och kök).

Hur gjuter man in slang för att kunna tillåta lite rörelser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.