Hejsan, söker nu byggnadsvårdskollektivets kunskaper. Vill inleda med att jag ej är byggare utan glad amatör som vill vårda ett gammalt torp till mitt drömhus, så jag kanske använder jag fel termer, nåväl…

Vi har köpt ett gammalt torp från mitten av 1800tal, det finns en utbyggnad som ingen vet riktigt hur gammal den är men den fanns på en karta från 1940. I den här utbyggnaden har någon gjutit en platta.

Vi insåg precis att plattan är väldigt tunn, och ligger på bjälklag. Tyvärr har det saknats stuprör på denna sidan och träet är murket, även de delar vi ser av bjälklaget.

Vad bör man göra? Ska man knacka bort den gjutna plattan och kolla hur allt ser ut och lägga trägolv istället? Detta föredrar jag, men vet inte hur möjligt det är.

Jag känner mig orolig över det murkna bjälklaget. Hur hanterar man det på bästa sätt? Huset står ju kvar men känns dåligt att ha murket/torrt trä som gör sänder när man petar på det.

Går det att rädda eller är det förgäves?
Tacksam för era byggnadsvårdsinsikter! Slitet trägolv och tröskel med synlig röta, nedfallna spån, i förväntansvärt övergivet utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mvh Hanna
 
Fler bilder, tack, så är det lättare att ge svar!
 
Det kanske är flytspackel för att jämna ut golvet. På med Mumindräkten, munskydd och skyddsglasögon och fram med bilningshammaren. Jag skulle vila bort allt undersöka noga, bäst att inte chansa.
 
  • Gilla
Centano
  • Laddar…
Lite svårt att se hur det ser ut. Jag hittade en betongkaka i ett rum i ett timmerhus. Jag lät betongkillar såga upp det och bära ut "plattan" bit för bit. Under den fanns de gamla golvbjälkarna, trossbotten och krypgrund. Bjälkarna mådde inte bra och syllen var på sina ställen ansatt. Betong, timmer och tid är ingen bra kombo.

Jag skulle rekommendera att ta bort det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.