Ska bygga ett uterum, typ Classicum Orangeri, med ena långsidan mot husfasaden. Ytan blir ca 21 kvm (om nu byggnadsnämnden ställer upp på det). För att få en stabil grund för glasväggarna har jag tänkt att gjuta en platta på mark. Plattan ska isoleras även om rummet i övrigt inte isoleras eller värms upp. (nåja kanske nån slags kamin senare). Plattans yta kommer att hamna ungefär i nivå med nuvarande mark.
1. Hur tjock platta ska jag gjuta?
2. Hur mycket isolering behövs?
3. Ska jag använda L-kantblock trots att inte mycket kommer att synas ovan mark, tänkte nämnligen att det var enklare att gjuta plattan då.
4. Hur ska grundläggningen göras, dvs vilka material och tjocklekar är lämpliga?
5. Har tänkt att lägga marksten eller vanliga cementplattor som golvbeläggning - ska dessa gjutas fast eller läggas på sättsand som vanligt?
6. Om jag lägger marksten/cementplattor på sättsand blir det tillräckligt stabilt för att fästa glasväggarna?
7. Vad tror ni om kostnaden för den gjutna plattan? Enda rördragningarna blir en golvbrunn som kopplas till befintligt markrör. Ingen golvvärme.
 
Detta ämne bumpar jag då jag sitter i exakt samma funderingar. Vill gjuta en platta 3,6x3m just för uterum. Måste man gräva ner tills man stöter på berg, och vad kan man räkna med att det skulle kosta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.